A parlament előtt fekvő legújabb, pénzügyi törvényeket módosító csomag eredeti változata nagyon szigorú lett volna a biztosítókhoz: csak számla ellenében engedte volna rendezni a gépjármű károkat. A felmerült alkotmányos problémák miatt - például az, hogy senkit nem lehet kötelezni a kocsija megjavíttatására, ugyanakkor szerződés szerint jár neki a kárát kompenzáló biztosítói szolgáltatás - a biztosítók a MABISZ-on keresztül próbáltak nyomást gyakorolni a törvényhozóra. Erre azért is szükség volt, mivel az említett szabályt - a biztosítók szerint - a gépjármű forgalmazók és javítók járták ki. A visszaesett új autó eladás miatt ugyanis szükségük van bevételre, amit a - kötelezővé tett - javításból akarnak megszerezni.
A kompromisszumos megoldást - a hétfőn elfogadott szöveget - a költségvetési bizottság nyújtotta be. Ez két részből áll, az első kimondja, hogy az áfá-val növelt kár-összeget csak akkor fizetheti ki a biztosító, ha olyan számlát visz az ügyfél, amelyben szerepel az anyag ára, a munkadíj és az áfa összege is. "Ellenkező esetben" csak a nettó összeg, illetve az értékcsökkenés fizethető ki. Ha a javítást a biztosító szerződött partnere végzi, akkor az számol el - számla alapján - a biztosítóval. Jelenleg a teljes szektorban több mint 800 ilyen javító műhely van. Arról nem szól a jogszabály szövege, hogy volt már jogi eljárás amiatt, hogy a biztosítók magasabb óradíjat fizettek annak az autó kereskedőnek, amely a saját biztosításukat adta el az ügyfélnek.
Erről annyit mondott az MTI-nek Trunkó Barnabás, hogy mindenképpen meg kell javíttatni az autót. Ehhez viszont az kell, hogy az "ellenkező esetben" megjelölés nem három tételes, hanem egyszerűbb számlát jelentsen. Amennyiben az "ellenkező esetben" számlanélküliséget is jelent, akkor másképpen áll a helyzet.
A módosítás második része a biztosító kötelezettségévé teszi a közlekedési hatóság értesítését, ha a kocsi sérülését olyannak ítéli, amely miatt az közlekedés biztonsági szempontból nem megfelelő. Ezt a hatósági szerep átruházásának nevezte a MABISZ főtitkára. Ebben az esetben csak akkor fizetheti ki a biztosító a teljes költséget, ha a közlekedési hatóság - a műszaki vizsga után, amit az ügyfél fizet - alkalmasnak találta a kocsit, illetve azt kivonták a forgalomból. Ha nem vitte el műszaki vizsgára az üzembentartó a kocsit, akkor a biztosító a nettó díjat sem fizetheti ki. Viszont 60 százalékos szolgáltatási előleget ekkor, illetve a javítás előtt is nyújthat.
Trunkó Barnabás kifogásolta még, hogy a gyorsított kárrendezést - amikor a biztosító és az ügyfél megegyeznek a kár összegében - megszünteti a törvénymódosítás.
Miután a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási törvény bemutatott módosítása csak 2011-től hatályos, így a MABISZ a Magyar Autóklubbal együtt próbál addig megoldást találni az általuk kifogásoltakra.
MTI/Menedzsment Fórum