7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Januártól a kormány átalakítaná a szociális segélyezés rendszerét, és csak azok kaphatnának juttatást, akik valóban munkaképtelenek. A munkaképes segélyezettek részére létrehoznák a közfoglalkoztatotti státuszt, akik ennek keretében kötelesek lennének elfogadni a felkínált munkát, vagy képzést. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a társadalmi haszna mekkora lesz a tervezett intézkedéseknek. Mfor.hu háttér.

Amit megnyerünk a vámon, elmegy a réven? (Mfor-montázs)

Úgy tűnik a legszegényebbek egy része könnyen eleshet mostani jövedelmétől, a segélyezési rendszer módosítása egyre inkább előrehaladott állapotba került. Az elmúlt időszakban néhány falusi polgármester "törvényalkotó munkájának" köszönhetően széles nyilvánosságot kapott kérdés azonban sajtóinformációk szerint az év eleje óta foglalkoztatja a szocialisták felső vezetését. A szegényebb településeken, ahol legfeljebb minimálbérért lehet elmenni dolgozni az emberek meg sem próbálnak munkát találni, hiszen a segélyek összege gyakorlatilag megegyezik az elérhető bérekkel. "A segélyezés konkrét megvalósulása kifejezetten rombolja a társadalmi morált, az pedig nagy veszély" - vélekedett a Magyar Narancs cikke szerint Gyurcsány Ferenc februárban, miután polgármesterekkel találkozott, akik arról panaszkodta: a választóik nem veszik jó néven, hogy míg ők kevés bérért mindennap munkába járnak, mások segélyből lopják a napot.

Az új munkaügyi miniszter, Szűcs Erika is magáévá tette a segélyezés átalakításának koncepcióját, és kinevezése előtt is úgy érvelt, segíteni fogják azokat a munkanélkülieket, akiknek szándékában áll, hogy újra álláshoz jussanak. Ugyanakkor annak is hangot adott, hogy aki nem akar dolgozni, annál ennek legyen következménye.

A retorika azóta sem változott, a szociális és munkaügyi miniszter a napokban azt mondta, a rendszeres szociális segélyt csak azok kaphatnak, akik munkaképtelenek. A számítás pedig a családi átlagjövedelem alapján történik és a minimálbért is elérheti. Vagyis kettéválna a segélyezés köre: egyrészt csak az lesz segélyre jogosult, aki munkaképtelen, vagy olyan élethelyzetben van, amikor képtelen munkát vállalni. Őket az állam fogja eltartani, hiszen ez alkotmányos kötelesség. Ebben a körben megmaradna a családi segélyezés rendszere, amelyet a nyugdíjmínium 90 százalékához kötnének. Így a rendszeres segélyt kapók, mintegy 200 ezer fős tábora 100 ezerrel csökkenne. Ezzel meglehetne állítani azt a folyamatot, aminek révén 40 százalékkal nőtt a segélyezettek köre a tavalyi évben.

Közfoglalkoztatotti státusz

A jelenleg segélyezettek másik 100 ezres körének azonban egy közfoglalkoztatotti státuszt alakít ki a kormány – jelentette ki Szűcs Erika. Ezentúl csak azok kaphatnak segélyt, akik vállalják ennek a követelményeit, akik viszont nem, azok kiesnek a szociális rendszerből. A közfoglalkoztatott viszont köteles elfogadni a felkínált képzést, vagy a felkínált feladatot, amit az államtól, vagy vállalkozóktól kap. Olyan időszakokban, amikor nincs ilyen felkínált feladata, akkor a közfoglalkoztatott rendelkezésre állási járulékot kap. Ez az összeg a tervek szerint a nyugdíjmínium körül alakulna. Ezek az emberek azonban ha havonta három hetet dolgoznának, akkor jobban járnának, mint a mostani segéllyel.

Szűcs Erika szerint az önkormányzatok képesek lennének rá, hogy munkát kínáljanak, ha lenne rá fedezet. A minisztérium ígérete szerint erre január 1-től megteremtenék a szükséges forrásokat. Továbbá 3 ezer főnyi munkaszervező költségét is finanszírozza a kormány a Munkaerőpiaci Alapból. Az önkormányzatok emellett egész éves foglalkoztatási tervet készítenek, amelyben előre kiszámolják, hogy mikor mit lehet csinálni egy adott településen. A kormány azt szeretné, ha az egész folyamat kistérségi rendszerben zajlana le, amelyekbe bekapcsolnák az országos nagyberuházási terveket is. Remények szerint így a fiatal munkavállalókat ki tudnák mozdítani a falujukból, és nem csak az önkormányzat körül tevékenykednének, aminek révén "normális" életpályára nyílna esélyük. A képzést is ehhez a tervekhez és szükségletekhez igazítanák.

Többet költhetünk rendőrökre és börtönre?


Az elképzelések társadalmi vitája is megindult, a kormány már egyeztet az illetékes szervekkel, így például az Országos Cigány Önkormányzatokkal is. A kérdés azonban az, hogy sikerül-e a parlamenti pártok támogatását megszerezni. A hatástanulmányokat nemsokára megkapják a partnerek és az ellenzék is. Ám ezek a változtatások több segélyezett kategóriát nem érintenek. Valaki úgyis szorulhat segélyezésre, hogy közben van munkahelye, de az itt szerzett jövedelem nem fedezi a családja ellátásnak költségeit. Másrészt a munkanélküli segélyezést sem érinti a kormányzat tervezete.

Nagy kérdés persze, hogy a kormány koncepciójának alapját jelentő (köz)munka lesz-e elegendő számban. Több szociálpolitikus szerint az MSZP terve szavazatokat generál, ám a társadalmi, és a gazdasági hatása sem belátható. Ők úgy látják, hogy egyrészt az önkormányzatoknak lenne mozgástere és már most is differenciálhatnának a segélyeket illetően, másrészt nincs elég közmunka, vagy a megszervezése sokba kerül, tehát összességében "nem leszünk bentebb". Arról nem is beszélve, érvelnek a szocialisták terveit ellenzők, hogy a közmunka költségei jóval magasabbak a segélynél, de annak nincs valódi haszna; és csak ritkán vezet piaci alapú munkavállaláshoz. Ha pedig a mintegy hatvan milliárdot elvivő segélyeken spórol az állam, akkor többet költhet majd rendőrségre, bíróságra meg börtönökre.

Munkahelyet kell teremteni

Surján László Fideszes európai parlamenti (EP) képviselő szerint a szociális ellátórendszer "potyautasait" csak azután lehet büntetni, ha minden megtörtént a rendszerváltás után megszűnt egymillió munkahely visszaállítása érdekében. A néppárti EP-képviselő úgy látja, a rendszeres szociális segélyeket közhasznú munka végzéséhez kell kötni, adaptálva azt a kanadai példát is, ami alapján ez vonatkozik a civil szervezetek számára végzett önkéntes munkára, illetve tanulásra is. Surján elfogadhatatlannak nevezte, hogy a segélyben részesülő, ám együtt nem működő családoktól a gyermekek után járó családi pótlékot vonják meg. Álláspontja szerint együttműködésre ösztönözne egy olyan megoldás, hogy ilyen esetekben a pénzt természetbeni ellátással, vagyis élelmiszerrel, ruházattal és taneszközükkel váltanák ki.

A politikus helytelennek nevezte, hogy ezt a problémát romakérdésként kezeljék, már csak azért is, mert a rendszerváltás után megszűnt egymillió munkahely jócskán meghaladja az egész magyarországi cigányság létszámát, illetve "roma és magyar is ki tudja számolni az említett segély - minimálbér dilemmát". Szerinte a kormány és az MSZP-frakció dobogókői tanácskozásán csak nagy általánosságokban beszélt, érdemi javaslatokat nem tett. Megvalósíthatatlannak nevezte azt a szándékot, hogy növeljék a minimálbér és segély közötti különbséget, mivel a gazdasági helyzet nem teszi lehetővé a minimálbér emelését, és az amúgy is alacsony segélyt sem lehet tovább csökkenteni. Surján azt is felvetette, hogy az államkasszát, ezáltal az adófizetőket is súlyos kár éri, amikor valaki a minimálbér helyett a munkanélküliséget választja, mivel elvesznek addig befizetett járulékai, a költségvetésnek pedig helyette kell fizetnie.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!