Bár az autó- és fogyasztási hitelek forintosítása, illetve támogatása 10-15 százalékos tehercsökkenést jelenthet majd az ügyfeleknek, a forintban fixált törlesztőjű hitelek esetében növekedhet is a havonta fizetendő összeg - mondta Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára, a szervezet hétfői sajtótájékoztatóján.
Becslések szerint a növekedés a forintban fixált törlesztőjű hitelek 30-50 százalékát érintheti. Ennek oka, hogy ezek az ügyfelek eddig nem sokat éreztek az árfolyamok elszállásán, így tartozásuk komolyra dagadhatott.
Hogy pontosan milyen futamidő lesz majd az a maximális, amelynél tovább nem lehet fizetni egy autóhitelt, az majd a törvényhozáson múlik. Kovács Levente úgy fogalmazott, hogy
az ésszerűség azt diktálja, hogy egy hitelre vásárolt Suzuki Swift ne old timer rendszámmal fusson, mikor az utolsó törlesztőt is kifizetik.
A lényeg, hogy amint ez az időtartam ismert lesz és törvénybe foglalják, akkor lehet kiszámolni, hogy kinek milyen mértékben nő a havi terhe. Az ugyanakkor egészen biztos, hogy a kamatszerkezet nem változik és maguk a kamatok sem nőnek majd.
A hitelek átszámítása már idén megtörténhet, de ez nagyon komoly munkát és informatikai fejlesztést jelenthet a bankok részéről - mondta Kovács Levente.
A tájékoztatón szó volt a magáncsődről is, amelyet a főtitkár szerint kissé gyorsan és elhamarkodottan vezettek be, de a pénzügyi szektor együttműködik. A Bankszövetség célja, hogy elsősorban a rászoruló ügyfelek élvezzék a magáncsőd előnyeit, ne pedig azok, akik több tízmilló forintos és többszobás lakásokra felvett hitelekkel csúsztak meg.
A szövetség megerősítette korábbi becslését, miszerint a magáncsőd kezdetben 25 ezer, hosszabb távon azonban 40 ezer családon segíthet. Bár kezdetben lehetnek még gyermekbetegségek, a külföldi példák is azt mutatják, hogy ez a megoldás segíthet a bajba jutott ügyfeleknek. Igaz, ehhez valódi együttműködésre van szükség és az a mindennapi életben valósul meg, hiszen a csődgondnokok bizonyos fokig "beleszólhatnak" a fogyasztásba.
mfor.hu