4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az euróövezet gyengülő kereslete kezd érződni Közép-Kelet-Európa gazdaságainak teljesítményén - mondta keddi londoni sajtótájékoztatóján az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) elnöke, a vártnál rosszabb térségi növekedési adatokat kommentálva.

Thomas Mirow, aki az EBRD hétvégi londoni éves közgyűlése előtt tartott sajtóbeszélgetést a bank székhelyén, kijelentette: a közép-európai térség növekedési teljesítményéről érkezett keddi hírek "egyáltalán nem jók". Mirow szerint egyértelmű, hogy a régiót az euróövezettel összekapcsoló legfontosabb csatorna, a kereskedelem érezteti hatását ezekben a növekedési adatokban, tükrözve Európa nyugati felének lassuló keresletét.

Mindezt tetézi a nyugati tulajdonos bankok részéről tapasztalható, folytatódó térségi kitettség-leépítés, ami nehezíti a hozzáférést a hitelforrásokhoz a közép-kelet-európai gazdaságokban, főleg a közepes és kisvállalatok számára - tette hozzá az EBRD elnöke.

Arra az újságírói kérdésre, hogy Görögország esetleges euróövezeti távozása a bank szerint milyen hatással járhat a közép-kelet-európai gazdaságokra, Mirow kijelentette: ahogy az a Lehman Brothers amerikai nagybank összeomlása után is tapasztalható volt, az ilyen jellegű fejlemények következményei nagyon nehezen megjósolhatók a lélektani hatások miatt. Az EBRD elnöke szerint ugyanis sok nagy ázsiai, csendes-óceáni és amerikai intézményi befektető számára "ez a történet Európáról szól", és ezek a befektetők valószínűleg nem tennének határozott különbséget az egyes térségi országok - főleg a kisebbek - között.

Éppen ezért senki nem tudja, hogy pontosan milyen következményekkel járna Görögország kikerülése az euróövezetből, és azt sem, hogy a nemzetközi befektetők bíznának-e abban, hogy Görögország egyedi eset - tette hozzá.

Mirow szerint mindezek alapján minden olyan forgatókönyv, amely arról szól, hogy a görögországi válság pontosan mivé fajulhat, egyelőre csak teória, és "a teóriák néha tévesnek bizonyulnak".

Az MTI kérdésére, hogy az euróövezeti válság indokolttá tehet-e egy esetleges újabb tőkeemelési kérést az EBRD részéről, Thomas Mirow kijelentette: a bank tőkehelyzetét nem fenyegetik kockázatok, az EBRD tőkehelyzete "nagyon szilárd".

Hozzátette ugyanakkor: az EBRD-nek "ébernek kell lennie", és szoros kapcsolatban kell maradnia a tőkepiaci szereplőkkel és a hitelminősítőkkel, mivel egy olyan nemzetközi pénzintézet, amelynek nevében szerepel az "Európai" szó, jelenleg szorosabb figyelem alatt áll, mint korábban bármikor.

A pénzügyi válság elhatalmasodása után, 2008-ban az EBRD bejelentette, hogy a kialakult helyzetben leállítja akkor már elkezdett kivonulását a közép-európai EU-országokból, sőt növeli ezeknek az országoknak a támogatását.

A támogatás növeléséhez az EBRD ugyanakkor 50 százalékos tőkeemelést is kért a részvényes országoktól; ezt a Zágrábban megrendezett tavalyelőtti éves közgyűlésen jóváhagyták.

A tőkeemelés a bank számításai szerint 2010-2012 között évi 9 milliárd euró, az utána következő három évben pedig évente 8,5 milliárd euró új finanszírozás folyósítását teszi lehetővé. Az EBRD ennek alapján arra számít, hogy 2010-től 2015 végéig összesen több mint 50 milliárd euró új finanszírozást tud nyújtani a működési területéhez tartozó országoknak.

A kereskedelmi bankok és más partnerek kapcsolódó társfinanszírozásaival együtt a londoni pénzintézet számításai szerint elérheti a 150 milliárd eurót az EBRD irányításával megvalósuló programok értéke a 2015 végéig tartó időszakban.

Keddi londoni sajtótájékoztatóján az EBRD elnöke határozott nemmel válaszolt arra a kérdésre, hogy Görögország is bekerülhet-e a bank által támogatott országok körébe, ha távozni kényszerül az euróövezetből.

Arra az újságírói kérdésre, hogy az EBRD felvetett-e kérdéseket a demokrácia helyzetével kapcsolatban a magyar és az orosz kormánynak, Mirow kijelentette, hogy ebből a szempontból "nehéz lenne egy kalap alá venni Magyarországot és Oroszországot".

Az EBRD elnöke szerint a bank Oroszországgal gyakran megvitatja "a nagyon elterjedt korrupciót", amely gátolja az üzleti tevékenységet is.

Magyarországgal kapcsolatban Mirow azt mondta: a magyar kormány "alkalmanként" tett olyan gazdaságpolitikai lépéseket, amelyeket az EBRD hátrányosnak ítélt. "Ezekkel foglalkoztunk" - fogalmazott a bankelnök, hozzátéve, hogy ezekben az ügyekben személyesen is intézett két levelet a magyar kormányfőhöz.

Arra a kérdésre, hogy az EBRD milyen ügyekben fordult Magyarországhoz, Mirow közölte: a külföldi vállalatokat érintő egyes lépésekről az EBRD "egyértelműen úgy gondolta", hogy azok nem segítik Magyarország mint beruházási helyszín ügyét, és ezért a bank "megosztotta nézeteit" a magyar hatóságokkal.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!