4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt időszak kormányzati gazdasági kommentárjai többnyire arról szóltak, hogy bár csökken a gazdaság teljesítménye, és soha nem látott alacsony értéken van a beruházási ráta, de az ország adóssága már nem nő tovább, sőt csökkenésnek indult. A parlamenti választásokhoz közeledve elkezdett rezsicsökkentési akciók a csökkenő infláción keresztül azonban jelentős mértékű kockázatokat jelentenek az ország adósságpályájára. Miről is van szó?

A közel 40 éve legalacsonyabb értékére süllyedő infláció ugyanis jelentősen visszafogja a gazdasági teljesítménynek nominális növekedését. Ez pedig növeli az adósság/GDP értéket, mivel ez a leginkább elterjedt adósságmutató nominális adatokkal számol. Hogy megértsük, pontosan miről is van szó, nézzünk egy példát, ahol a paramétereket a hazai viszonyokra próbáljuk meg szabni.

Legyen egy képzeletbeli gazdaság nagysága a nulladik évben 100, az adósságáé pedig 80 egység. Ez a gazdaság évente átlagosan 1 százalékos elsődleges – kamatfizetés előtti  - költségvetési többletet ér el (körülbelül mint hazánk), és hozzávetőlegesen 5 százalék kamatot fizet fennálló adóssága után. Ezek a tényezők 4 százalékos infláció mellett azt jelentik, hogy az adósság nominális értéke a kezdő évben mért 80 egységről 10 év alatt 113,1; 20 év alatt pedig 153,1 egységre nő. (Az alacsonyabb inflációs pályák mentén valamivel magasabb az adósság, mert az egy százalékos GDP-arányos költségvetési többlet, magasabb nominális GDP esetén jobban csökkenti az adósságot. Ezért lesz 10 év múlva a nominális adósság 2 százalékos infláció mellett 114,8, míg változatlan áraknál 116,4 egység.)

Tehát ezeket a nominális adósságszinteket kell a nominális GDP-hez viszonyítani. Ennek az értéket pedig két tényező befolyásolja, a reálnövekedés (legyen 1,5 százalék átlagban a 20 év alatt) és az árak alakulása. (A nominális GDP alakulását a deflátorral számolják, ami nem pontosan ugyanaz, mint a fogyasztói árak alakulása, de a modellünk szempontjából ugyanúgy viselkedik.)  A nulladik évben 100 egységről induló nominális GDP 1,5 százalékos reálnövekedés mellett 4 százalékos infláció esetén a tizedik év végére 180,4; 2 százalékos infláció mellett 148,6; míg az árak stagnálása mellett mindössze 121,9 egységre nő. Ez pedig a következő adósság/GDP mutatókat eredményezi: 63, 77 illetve 95 százalék.

Vagyis még egyszázalékos elsődleges költségvetési többlet – és a fenti tényezők – mellett is nőni fog az adósság, ha az árak nem változnak. 20 év alatt még drámaiabb a különbség, 4 százalékos átlagos áremelkedés mellett 47, míg változatlan árak mellett 116 százalékos lesz az adósság/GDP arány. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy ez utóbbi esetben is takarékos a költségvetés, hiszen kamatfizetések nélkül egy százalékos többletet termel (több a bevétele, mind a kiadása), azonban olyan mértékű reálkamatot kell kifizetni a fennálló adósságra, amely fenntarthatatlan pályára teszi az adósság alakulását.


Ez utóbbi a leegyszerűsített modellünk gyenge pontja is, hiszen - változatlan kockázati felárakat feltételezve - a csökkenő infláció alacsonyabb kamatokat is eredményez. Ha az infláció felett mindössze egy százalékpont a reálkamat, akkor mind a három adósságpálya ugyanolyan lefutású.

DE. A teljes adósságra kifizetett átlagos kamatszint nem tud olyan gyorsan csökkenni, mint ahogy az infláció, mivel a többéves és nem inflációkövető állampapírok után évente ugyanannyi kamatot kell kifizetni, mint a kibocsátás évében. Tehát tavaly, 2012 januárban egy 10 százalék kamattal kibocsátott 10 éves államkötvény tulajdonosának idén is (és 2022-ben is) 10 százalék kamatot fog kifizetni a költségvetés, független az infláció szintjétől, a 40 éves mélyponttól. Vagyis az az átlagkamat, amit a büdzsé az adósságállomány után kifizet, elég lassan tud átárazódni. Számításaink szerint (lásd: Bukta a kormány, de Oszkó idején még rosszabb volt) Magyarország 2010 óta például folyamatosan 5 és 6 százalék közötti átlagkamatot fizetett, tehát a nomális kamat csak minimálisan tudott változni.

A leírtak miatt élnek előszeretettel a politikusok világszerte az „elinflálás” eszközével, hiszen láttuk, hogy egy hozzávetőlegesen elfogadható, komfortzónai értéknek felfogható 4 százalékos inflációs ráta mennyivel hatékonyabban „zabálja” fel az adósságot a két százalékosnál.

szp
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!