4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány szeptember 30-án nyújtja be a 2012. évi költségvetési törvényjavaslatot az Országgyűlésnek, amely december 19-20-án fogadja el, és - sürgősséggel - december 28-án hirdetik ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) ütemterve szerint, amelyet hétfőn tett közzé honlapján.

"A 2012. évi költségvetési törvényjavaslat összeállításához szükséges feltételekről és az érvényesítendő követelményekről" című tájékoztató szerint a tárcaegyeztetések kedden kezdődnek, s ugyancsak keddtől várják a javaslatokat a tárcáktól. A kormány augusztus 31-én hagyja jóvá a törvényjavaslatot.

A nemzetgazdasági tárca a dokumentum bevezetőjében ismerteti: a 2012. évi tervezés az eddigi gyakorlattól részben már eltérő, új rend szerint történik. A jellemzően bázisalapú tervezési módszertant felváltja az állami feladatok ellátásához szükséges források meghatározása, ami feltételezi, hogy minden, a tervezésben részt vevő szereplő áttekinti feladatait, értékeli, meghatározza azon állami feladatok körét, amelyeket a kormányzati struktúrában az adott szervezetnek kell ellátnia.

A tervezési munka során át kell tekinteni a költségvetési vonatkozású jogszabályokat annak érdekében, hogy azok az előírt költségvetési célok megfelelő megvalósítását szolgálják, s kiemelkedő hangsúlyt kell biztosítani az uniós források gazdasági, költségvetési céloknak megfelelő felhasználásának, az ezzel kapcsolatos feladatoknak.

A dokumentum szerint a 2010 májusában hivatalba lépett kormány "gazdasági csapdahelyzetet" örökölt. A 2002-ben elkezdődött "felelőtlen gazdaságpolitika" hatására az államadósság a GDP 53 százalékáról 80 százaléka fölé emelkedett, "a megszorítások politikája kudarcot vallott, és ellehetetlenítette a gazdasági növekedést".

Az új kormány gazdaságpolitikájának alapja az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása melletti szilárd elkötelezettség, amit a 2008-ban kezdődő válság után kialakult sérülékeny nemzetközi pénzügyi-gazdasági helyzetben is következetesen érvényesíteni kíván. "A 2012. évi költségvetésben ezért meg kell teremteni mindazon feltételeket és eszközöket, amelyek megvédik Magyarországot és a magyar gazdaságot a világgazdaságban zajló folyamatok miatt előálló kockázatoktól".

A magyar gazdaságpolitika emellett a munkahelyteremtésre, a gazdasági növekedésre, s a versenyképesség növelésére épül, ezekkel szoros összefüggésben valósul meg az államadósság csökkentése. Mindez mérséklődő államháztartási hiányt is feltételez. A hiány csökkentését nemcsak a gazdaságpolitikai észszerűség – az adósságválsággal jellemezhető külső európai gazdasági környezet és ennek hatásaként viszonylag drága hiányfinanszírozás -, hanem a 2012. január elsejétől hatályos alaptörvényben előírt adósságcsökkentési kötelezettség is megköveteli.

A Széll Kálmán Tervre épülő konvergenciaprogram 2012-re a GDP arányában 2,5 százalékos hiánycélt határoz meg. A hiány mérséklésével Magyarország egyúttal teljesíteni kívánja az Európai Bizottság és az Európai Tanács elvárásait; "tartósan 3 százalék alatti deficittel hazánk kikerülhet az uniós csatlakozása óta fennálló Túlzott Hiány Eljárás (EDP) alól, és így egy újabb nagy lépést tudunk tenni a hitelességünk helyreállításához vezető úton" - áll a dokumentumban.

Az adósság leszorítása hosszú távon nem lehet sikeres a növekedés beindítása nélkül, a már meghozott döntések és a Széll Kálmán Terv intézkedései is a hosszú távú növekedést ösztönzik a nemzetgazdasági tárca által készített dokumentum szerint.

Az arányos adórendszer bevezetése a nemzetközi összehasonlításban is kirívóan alacsony foglalkoztatottság emelkedését célozza. A vállalati nyereségadó és a személyi jövedelemadó csökkentése, a növekvő munkakínálat, és a várhatóan csökkenő kockázati felárak a beruházások dinamikáját fokozzák. Szintén a munkavállalást segíti a munkát támogató adórendszer, a szakképzési rendszer modernizálása, a felsőoktatás átszervezése. Az adminisztrációs terhek csökkentése szintén elősegíti a technológiai fejlesztéseket és a beruházásokat.

A kormány célja, hogy a közpénzügyi, költségvetési rendszer megújításával az adófizetők forintjait megalapozottan, átláthatóan és ellenőrzötten használják fel, s ezzel párhuzamosan a közszolgáltatások és a közigazgatási munka színvonala is javuljon. A 2012. évi költségvetést e célok szem előtt tartásával, azok maradéktalan teljesítésével dolgozzák majd ki - olvasható a dokumentumban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!