4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az izlandi vulkánkitörés miatt a légi közlekedés gondjai, a közlekedés földre kényszerítése hetente 4-7,5 milliárd euró bevételkiesést okoz az európai turizmus számára, az elhúzódó közlekedési problémák negatívan befolyásolják az olajárak alakulását, de a biztosítási és az áramszektorban is többletköltségekre és újabb problémákra lehet számítani.

A bécsi székhelyű Erste Csoport legújabb, az MTI-hez eljuttatott elemzése szerint az izlandi vulkánkitörés következtében tizenkét európai ország légterét kellett lezárni, a légitársaságok összesen napi 185 millió eurót veszítettek (veszítenek) emiatt. Eddig a légi közlekedést és az azzal szoros kapcsolatban álló szektorokat, például a turizmust érintette a legérzékenyebben a természeti katasztrófa, miként az az Erste Csoport cseh leánybankja, a Ceska sporitelna által készített, a vulkánkitörésnek az európai gazdaságokra gyakorolt hatását vizsgáló elemzésből kiderül.

"Az esetlegesen elhúzódó fennakadások komoly hatást fejthetnek ki a világ GDP-jének mintegy 5 százalékát kitevő turizmusra, amelynek egyharmada Európához kötődik. A becslések szerint a légi közlekedés minden egyes kiesett hete az európai turizmus számára 4-7,5 milliárd euró bevételkiesést okoz. A légi közlekedés jelentős visszaesése még az olajárakat is negatív irányba befolyásolja. A még érintett szektorok között szerepelnek olyan területek, mint például az elektronikai berendezések szektora, amely gyakran a légi szállítástól függ, a légi forgalom gondjai még a romlandó áruk piacára is hat" - említette Lubos Mokrás, a Ceská sporitelna makrogazdasági elemzője. Az elemzés szerint a legjobb eset az lenne, ha a kitörések fokozatosan alábbhagynának, s a hatalmas mennyiségű vulkáni hamut láva váltaná fel (erre uta a vulkánt borító gleccser olvadása). "Ebben az esetben a vulkánkitörés nyomán viszonylag rövid időn belül csak helyi hatások jelentkeznének, a széles körű makrogazdasági következmények pedig nem lennének jelentősek" - magyarázza Lubos Mokrás.

Nem kizárt, hogy az Európai Unió egyes kormányai közvetlen módon az érintett légitársaságok megsegítésére sietnek, ez viszont további terhet ró az amúgy is jelentős egyensúlytalanságban lévő államháztartásukra - olvasható az összegzésben. A legrosszabb eset az lenne, ha a közeli Katla kráter is aktív vulkáni tevékenységbe kezdene, ami viszont sokkal nagyobb léptékű kitöréssel járna, és ez akár a világ éghajlatára is kihatna. Ez pedig - a légi közlekedést leszámítva - a mezőgazdaságot érintené a legjobban a hidegebb időjárás miatt.

Az elemzés kitér a pénzpiacokra is: a mostani helyzet enyhén negatív következményekkel jár az euróra nézve, hiszen a vulkáni tevékenységben egyértelműen Európa a leginkább érintett régió. Habár a Katla esetleges kitörését magába foglaló forgatókönyv globálisan tovagyűrűző hatásokkal járna, Európát a legnagyobb valószínűséggel aránytalanul nagy mértékben érintené. A világszerte jelentkező visszaesés általánosságban véve nem tesz jót a részvényárfolyamoknak, ugyanakkor a bizonytalanság a kezdeti időkben "támaszt nyújthat" a kötvények számára. Hosszabb távon azonban az infláció és a magasabbra kúszó kamatok felfelé tolják a hozamokat, ez pedig a részvényárfolyamokra van káros következménnyel.

Az elemzés alapján a nyersanyagok (az elektromos energia kivételével) negatív irányba változnak a szerényebb gazdasági tevékenység miatt, ugyanakkor az arany árának jól jön majd a fokozott kockázatkerülés. Az elemzés szerint a Bécsi Nemzetközi Repülőtér lezárása a becslések szerint napi egymillió euró bevételkiesést okozott a repülőtér üzemeltetőjének. Túl korai még felmérni, hogy a vulkáni hamu mekkora kárt okozott az európai légi közlekedés és a bécsi repülőtér számára, de a bécsi repülőtér üzemeltetőjének részvényei esetében eddig megnyilvánuló enyhén negatív hangulat addig fennmarad, amíg a jelenlegi helyzet nem javul tartósan  - olvasható az Erste Csoport elemzésében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!