A közlemény szerint a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai 5 százalékkal emelkedtek idén a második negyedévben a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva. Ennél nagyobb arányban csak Törökországban és Finnországban drágult az élelmiszer, háztartási vegyiáru, valamint kozmetikum, átlag 8 illetve 7 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 21 európai országban végzett felmérése.
Amíg az első negyedévben a magyar trend hasonlított a vizsgált országok átlagához, addig az április-júniusi adatok eltérnek a fő iránytól - idézték Szalókyné Tóth Juditot, a Nielsen igazgatóját a közleményben. "Nálunk ugyanis 3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a múlt évi második negyedévhez képest. Ez a legmagasabb mutató 2009 második negyedéve óta" - olvasható a közleményben.
A vizsgált 21 európai ország élelmiszer-kiskereskedelmének forgalma értékben is, mennyiségben is bővült a második negyedév során. Értékben átlagosan 5 százalékkal. Ez a nominális növekedés legnagyobb mutatója a 2008. évi harmadik negyedév óta. Az átlagárak 3 százalékos európai emelkedése szintén kiemelkedik a legutóbbi tíz negyedév számai közül.
A mennyiségi eladás a vizsgált országokban átlag 2 százalékkal bővült az idei második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Csökkenést mértek Magyarország mellett Görögországban, Finnországban és Svájcban (4, 3 és 1 százalék). A legnagyobb arányú növekedést Norvégiában (7 százalék), Törökországban (5) és Csehországban (4) regisztrálta a Nielsen.
Az értékben mért forgalom nominális növekedése negyedéves összehasonlításban meghaladja az átlagot Törökországban (13 százalék), Norvégiában (8), Szlovákiába, Csehországban, Olaszországban, Ausztriában és Németországban (6-6). Csökkent viszont az élelmiszerüzletek forgalma Görögországban 3, Svájcban pedig 2 százalékkal.
Szalókyné Tóth Judit a napi fogyasztási cikkek elemzésével kapcsolatban a közleményben rámutatott, hogy az európai élelmiszer-kiskereskedelem alakulását jelentősen befolyásolja a harmadik negyedévben a pénzügyi bizonytalanság, a munkahelyek biztonsága, valamint az, hogy általában megingott a fogyasztók bizalma. Fontos kérdés továbbá, hogy milyen módon hat majd az árak további emelkedése a mennyiségi eladásokra.
MTI