A Fitch Ratings szerint ennek eredményeként valószínűsíthető az is, hogy az EU visszavonja e heti döntését 495 millió euró felfüggesztéséről a Magyarországnak jövőre rendelkezésre álló, 1,7 milliárd eurós kohéziós pályázati keretből.
Jóllehet a kohéziós pályázati keret ügye nem gyakorolna közvetlen hatást a 2013-as magyar költségvetésre, a szóban forgó részösszeg felfüggesztése mégis "csapás lenne" Magyarországra, mivel csökkentené a beruházásokra elvileg rendelkezésre álló forrásokat, és ezzel károsíthatja a magyar gazdaságot - áll a Fitch elemzésében. A hitelminősítő szerint mindez - lehetséges továbbháruló hatásként - magánszektorbeli befektetőket is elriaszthat. Mindemellett a magyar hazai össztermék (GDP) hozzávetőleg 0,5 százalékának megfelelő kohéziós alap felfüggesztésének kilátásba helyezése további bizonyíték arra is, hogy az unió "nem fog meghátrálni" sem a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárásban, sem a jegybanki és bírói függetlenség, illetve az adatvédelmi szabályozás kérdésében folyó külön vitában. Ezek késleltetik a finanszírozási megállapodást az EU-val és a valutaalappal - vélekedtek az elemzők.
Egy készenléti jellegű IMF-megállapodás - amely a Fitch várakozása szerint az egyetlen olyan egyezményfajta, amelyet Magyarország reálisan elérhet - elősegítheti a külső finanszírozási kockázatok enyhülését, bár még a megállapodás elérése esetén is "kétségek maradnának fenn" azzal kapcsolatban, hogy a magyar kormány alá tudná-e vetni magát az egyezmény szigorú feltételrendszerének.
A hitelminősítő szerint egyfelől a túlzottdeficit-eljárás, másfelől a magyar jegybanktörvényről és a bírói karról az EU-val folytatott vita ugyan nem kapcsolódik kifejezetten össze, mégis "széles körű az a várakozás", hogy az államháztartási hiánnyal kapcsolatos EU-elvárásokat is teljesíteni kell, mielőtt az IMF/EU-finanszírozás Magyarország számára elérhetővé válnék.
A Fitch Ratings a pénteki elemzésben felidézi, hogy január elején az addigi "BBB mínusz"-ról "BB plusz" szintre - vagyis már nem befektetési ajánlású kategóriába - sorolta vissza Magyarország adósosztályzatát, és az új besoroláson is leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben. A hitelminősítő közölte: leminősítést eredményezhet a költségvetési és a külső finanszírozási kockázatok további erősödése, vagy az, ha nem sikerül "kellő időben megfelelő jellegű" IMF-megállapodást elérni. Ugyancsak leminősítéshez vezethet, ha a magyar gazdaság "a vártnál nagyobb mértékben zsugorodik", a költségvetési konszolidáció melletti kormányzati elkötelezettség érdemben gyengülne, vagy "destabilizáló hatású, nem szokványos gazdaságpolitikai intézkedéseket" hajtanának végre.
Más nagy londoni házak legutóbbi elemzéseikben valószínűtlennek nevezték, hogy az EU ténylegesen felfüggeszti a magyar kohéziós pályázati keret megnevezett hányadát, az IMF/EU-megállapodás várható időpontját ugyanakkor a citybeli elemzők zöme most már inkább a nyárra valószínűsíti.
A Morgan Stanley elemzői minapi újabb helyzetértékelésükben azt jósolták, hogy a megállapodás immár valószínűsíthetően májusra-júniusra tolódik ki. Ugyanakkor közölték: ez az előrejelzésük arra a feltételezésükre épül, hogy az összes felmerült vitás kérdést rendezni kell még a hitelkeretről szóló hivatalos tárgyalások megkezdése előtt.
A Barclays Capital közgazdászai megerősítették azt a várakozásukat, hogy az IMF/EU-programról szóló hivatalos tárgyalások "nehezek és időigényesek" lesznek, és több tárgyalási fordulóra lesz szükség a megállapodásig.
A Barclays Capital elemzőstábja ennek alapján jelenleg azzal számol, hogy "a legjobb esetben" az idei harmadik negyedévben kezdődhet az IMF/EU-program végrehajtása. A Bank of America-Merrill Lynch közgazdászai úgy ítélték meg, hogy az idei második negyedév végére még mindig elérhető ugyan a megállapodás az IMF/EU-hitelprogramról, de megvan a kockázata a késésnek.
MTI