A GVH a Creditswiss Kft.-t 5 millió forintra, az Optimum Holding Kft.-t 808 ezer forintra bírságolta, a két vállalkozás részére szolgáltatást végző Kalomuna Credit Kft.-t pedig a két eljárásban összesen 155 ezer bírság megfizetésére kötelezte a versenyhatóság.
A GVH mindhárom vállalkozás esetében megállapította, hogy hirdetéseikben nem, vagy nem egyértelműen adtak információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, és ezzel megtévesztették a fogyasztókat.
A versenyhivatal közleményében emlékeztet arra, hogy az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportokat érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire. Egyebek közt arra, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel - a tagok befizetéseiből, és nem a fogyasztói csoport szervezője által biztosított pénzügyi alapból - kerül sor.
A fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásoknak tájékoztatásaikban fel kell hívniuk a figyelmet a konstrukció előtakarékossági jellegére, és hangsúlyozniuk kell, hogy a fogyasztói igény kielégítésére nem szerződéskötéskor, hanem a jövőben, de előre meg nem határozott időben, akár évek múlva kerül sor. Utalniuk kell a szerencseelemre is, vagyis arra, hogy előtörlesztés vállalása alapján dől el, ki az a szerencsés, aki adott hónapban vásárlói joghoz - vagyis nem pénzhez - juthat.
MTI