A GfK GeoMarketing legfrissebb tanulmánya szerint a kiskereskedelem főként Németországban, a Skandináv országokban és a Balti államokban növekedett 2012-ben. Oroszország kiskereskedelmének rendkívül dinamikus fejlődése eredményeképpen most először áll készen arra, hogy Európa legmagasabb kiskereskedelmi forgalmát hozza. Ezzel szemben a dél-európai országokban azonban nem várható tartósan pozitív fordulat.
„Az európai kiskereskedelem újból nagyon eseménydús volt az elmúlt évben” – nyilatkozta Sebastian Müller és Manuel Jahn, a GfK kiskereskedelmi szakértői és a tanulmány szerzői. „Tavaly sokkal hangsúlyosabbá váltak az egyes európai országok és régiók közötti különbségek, mint az azt megelőző években. Főleg azokban az országokban, ahol továbbra is megszorító intézkedések domináltak, ahol a fogyasztók nem számíthatnak hazájuk gazdasági fellendülésére és a fizetések emelkedésére, amiből kifolyólag a fogyasztás és vele együtt a kiskereskedelmi forgalom is csökkent. A virágzó és a továbbra is nehézségekkel küzdő európai nemzetek közötti különbség így tovább mélyül.”
A tanulmány egyik következtetése, hogy az adósságválság és a 27 tagország gazdasági fejlődésének bizonytalansága ellenére az európai háztartások rendelkezésre álló, elkölthető jövedelme 2011-ben nőtt, 2012-ben pedig mintegy 9,2 ezermilliárd euró állt rendelkezésre az európai vásárlók fogyasztása céljából. A vizsgált európai országok, valamint Oroszország és Törökország vásárlóereje nagyon eltérő trendet mutat a gazdasági fejlődés mértékétől függően.
A legnagyobb növekedési ütem Oroszországban, Norvégiában, az Egyesült Királyságban, a Skandináv országokban és Balti államokban figyelhető meg. Míg Oroszországban és a Balti államokban tényleges gazdasági növekedést láthattunk, az Egyesült Királyság esetében ennél összetettebb a kép: a pozitív mutatók részben a valutaárfolyamok következményei és nem tükrözik London és az ország más területeinek eltéréseit.
A GfK Geomarketing előrejelzései szerint a vizsgált 32 országban a kiskereskedelmi forgalom 1,9 százalékkal növekedhet (euróban mérve) 2013-ban. Ehhez azonban az szükséges, hogy az északkeleti országok pozitív forgalmi mutatói ellensúlyozni tudják a dél-európai országok romló forgalmi értékeit.
mfor.hu