5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa nem változtatott a jegybanki alapkamat 8,50 százalékos szintjén hétfői ülésén. Az akár logikusnak is mondható lépés mind a piaci szereplőket, mind az elemzőket meglepte. Mfor.hu háttér.

Mindenkit megleptek (Mfor-montázs)

Piaci elemzők többsége 25 bázispontos emelésre számított, de néhányan 50 bázispontos szigorítást sem tartottak kizártnak. A kamatemelési prognózisok mögött a vártnál magasabb magyar inflációs és béradatok, a tovább dráguló nemzetközi nyersanyagárak és az eurózónában kilátásba helyezett kamatemelés állt.

A Monetáris Tanács legutóbb május 26-i ülésén emelte 25 bázisponttal az alapkamatot, amit a testület 8 tagja támogatott, hárman az alapkamat szinten tartására, egy tag pedig 25 bázispontos csökkentésére szavazott.

Meglepő a Monetáris Tanács mai döntése, hiszen szinte mindenki arra számított, hogy 25 bázispontos emelés lesz – mondta el lapuknak Török Zoltán, a Raiffeisen elemzője. De voltak olyan londoni vélemények, hogy akár 50 bázispontos emelés is lehet. Minden arrafelé mutatott, hogy ma emelés lesz, hiszen az inflációs adat a vártnál rosszabb volt, a bérek kiáramlása is az MNB számára kedvezőtlenül alakult. Nyilvánvaló, hogy a mostani döntésben a forint erős árfolyama játszott szerepet. Mára 238 forint/euróra emelkedett a jegyzés, amely a döntés hatására azonnal visszacsúszott 240-re. Ám mostani elhalasztás nem azt jelenti, hogy nem lesz több kamatemelés – mondta el Török Zoltán.

A Monetáris Tanács a kamat szinten tartását azzal indokolja, hogy a májusi jelentésben felvázolt inflációs alappályát nem módosítják az azóta megjelent adatok és a versenyszféra eddigi béralakulásának megítélése sem egyértelmű még. 

A tanács továbbra is úgy látja, hogy a magyar gazdaságot visszafogott növekedés és az infláció lassú csökkenése jellemezi - áll a döntésről kiadott közleményben. A monetáris politika számára releváns időhorizonton az infláció mérséklődését a negatív kibocsátási rés (a potenciális növekedési ütemnél alacsonyabb GDP-bővülés) segítheti, miközben az inflációs várakozások esetleges magas szinten rögzülése, valamint a globális eredetű élelmiszer-, nyersanyag- és energia- áremelkedés a felfelé mutató inflációs kockázatokat erősítik - fogalmaznak. 

Az inflációs kilátások romlását érzékelve a monetáris tanács az előző három ülésén a monetáris kondíciók szigorítása mellett döntött - emlékeztetnek. Hozzáteszik, hogy az újonnan beérkezett információk szerint továbbra is fennállnak az inflációs cél teljesülését övező kockázatok, ugyanakkor – a szigorodó monetáris kondíciókat is figyelembe véve – a májusi inflációs jelentésben felvázolt inflációs alappályát nem írták felül a legfrissebb adatok. A versenyszféra eddigi béralakulása alapján egyelőre nem lehet egyértelmű következtetést levonni arra nézve, hogy a kereslet-visszaesés fegyelmező hatása milyen erővel érvényesül - fűzik hozzá. 

Merre tovább forint?

Nagy kérdés a forint árfolyamának további alakulása. Török Zoltán szerint erősödés nem várható, valahol a 240-245 forintos szint körül fog stabilizálódni az árfolyam.

A Monetáris Tanács egyik tagja, nevezetesen Bácskai Tamás erősen bírálta a kamatemelési törekvéseket, mondván, hogy az ilyen típusú infláción a kamatemelés úgysem segít. Török Zoltán szerint ez helyes meglátás, hiszen az olajár nem megy lejjebb attól, ha kamatot emel az MNB.

A kamatok és a költségvetés

Hogy mennyiben hatott a jegybank elnökének legutóbbi parlamenti meghallgatása a mostani döntésre, az kérdéses, az ugyanakkor tény, hogy Simor András ellen fordult mind az MSZP, mind a Fidesz politikusa. A Költségvetési Bizottság tagjai a magas kamatokat kérték számon az elnökön, elhangzott, hogy az erős forint fékezi az exportot és itthon is sokkal jobb helyzetbe hozza a külföldi vállalkozókat, miközben a költségvetés egyenlegének sem használ, mert egy egyszeri 25 bázispontos emelés a költségvetésnek éves szinten 50 milliárdos többlet kiadást jelent.

Akkori válaszában Simor András kifejtette, hogy az inflációs célkövetés rendszerétnek köszönhetően sokkal hatékonyabban birkóznak meg a feladataikkal, mint az ilyet nem alkalmazó országok. Szerinte ma már világ közgazdászai egyet értenek abban, hogy a tartós növekedés alapja az alacsony infláció. Az árfolyam valóban kitüntetett szerepet kap a monetáris politikában - ismerte el a jegybank elnöke. Ugyanakkor egyáltalán nem igaz, hogy a forint túlzottan erősödött volna: a nominális árfolyam a legkisebb ütemben erősödött a régióban, a reálárfolyam pedig hasonlóképpen, mint a többieknél. Vagyis az árszínvonal felzárkózása nálunk az infláción keresztül ment végbe, máshol az árfolyam erősödésen, de a reálárfolyam ugyanúgy változott.

A kamatemelésnek a költségvetésre való hatására Török Zoltán úgy reagált, hogy nem teljesen egyértelmű a kamatemelés hatása az állami kiadásokra. Mert egy kamatemelés a rövid oldalon emeli a hozamgörbét és növeli kiadásokat, de hosszú oldalon mérsékli azokat. Vagyis kamatemelés költségvetési kiadásának egyenlege nem teljesen egyértelmű, és adott esetben nehéz számszerűsíteni.

VMI 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!