A felmérés során megkérdezett vállalatok 36 százaléka nyilatkozta azt, hogy a jelzáloghitel-válság hatással volt üzleti működésükre. Ez a krízis 2007 nyarán Amerikából indult el, ezért földrajzi felosztás szerint leginkább az USA-ban érezhetőek a hatásai, a vállalatok 68 százaléka érintett. Mexikó magas érintettségi aránya (60 százalék) annak köszönhető, hogy az USA legfontosabb kereskedelmi partnere.
Olaszországban (58 százalék), az Egyesült Királyságban (46 százalék), Spanyolországban (44 százalék), és Ausztráliában/Új-Zélandon (43 százalék) szintén nagyfokú a válság hatása. Ez azzal magyarázható, hogy ezekben az országokban a GDP növekedése jelentősen függ az építőipartól vagy a pénzügyi szolgáltató szektortól. További ok lehet, hogy ezek az országok nagy arányban az USA-val kereskednek.
A tanulmány megállapította, hogy a nagyobb vállalatok sokkal inkább érintettek a válságban, mint a kis- és középvállalkozások. Ennek az lehet az egyik oka, hogy a nagyobb vállalatok szélesebb ügyfélportfólióval és globálisan több irodával rendelkeznek; a másik ok pedig, hogy ezek a cégek gyakrabban használják az értékpapírosítását eszközként, hogy javítsák a cash-flow-jukat, áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A válság leginkább az energia-szektort sújtotta a felmérés adatai szerint. Az iparág vállalatainak 51 százaléka érezte meg a hitelkrízis hatásait, és ez az a szektor, ahol a legtöbb korlátozást vezették be. Az energia-szektorban dolgozó vállalatok 60 százalékában volt szükséges valamilyen rövid vagy hosszú távú megszorító intézkedést bevezetni pénzügyi területen.
A tanulmány külön kitér arra a kérdésre, hogy a vállalatok milyen várakozásokkal vágnak bele a következő 12 hónapba. Az építőiparban, a gyártó és termelő szektorban, valamint az élelmiszeriparban dolgozó cégek félnek leginkább a jövő évtől, és az energia szektorban jósolják a legnagyobb megszorításokat. A kockázatok közül a válaszadók 71 százaléka leginkább a fizetési késedelem növekedésétől tart. A cégek 67 százaléka látja úgy, hogy a válság az értékesítés visszaesését fogja eredményezni, míg 65 százalékuk szerint a költségek erőteljes növekedése fogja a legnagyobb gondot jelenteni.
Az üzleti világ készül a jövőbeli csapásokra: a vizsgált országokban sokkal több vállalat gondolja úgy, hogy valamilyen módon hatással lesz rájuk a hitelválság, mint amennyien már megtapasztalták a krízis hatásait. Még Svédországban is, ahol a legkevésbé volt érezhető a hitelválság, a vállalatok egyre növekvő számban számítanak negatív következményekre.