5p

Úgy tűnik, a nemzetgazdasági miniszter ugyan nem megoldhatatlan, de meglehetősen nehéz feladatba vágta a fejszéjét. A kormányfő kívánságát igyekszik teljesíteni a nullás költségvetésre vonatkozóan.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a minap tett egy meglehetősen váratlan és meglepő kijelentést:

a tavalyi, nominálisan 750-800 milliárd forintos évi hiányt jelentősen le akarja faragni a nemzetgazdasági tárca. A miniszter egy kérdésre elmondta: a nemzetgazdasági tárcánál azon dolgoznak, hogy már 2017-re úgy állítsák össze a költségvetést, hogy annak a hiánya nulla legyen.

A nullás költségvetés gondolata egyáltalán nem újkeletű, hiszen Orbán Viktor már többször is kinyilvánította az erre vonatkozó vágyát, az viszont, hogy már a jövő évi büdzsét is ennek szellemében tervezik a nemzetgazdasági tárcánál váratlan elképzelés. Igaz, ennek időzítése legalább annyira kedvező, mint kedvezőtlen, miközben némileg érthetetlen ez a rohamtempó.

Ahelyett ugyanis, hogy néhány év alatt faragnák le a költségvetési hiányt, lényegében egyetlen év - sőt, 3-4 hónapos költségvetési tervezési munka - alatt kívánják eltüntetni a közel 800 milliárdos deficitet.

Az ugyanakkor biztos, hogy a kijelentéssel, a nullás költségvetés mellett felvállalt elköteleződéssel a nemzetközi hitelminősítők felé is jelzett Varga Mihály.

Miért neveztük egyszerre kedvezőnek és kedvezőtlennek is az időzítést? Először is, az államháztartási és a gazdasági alapfolyamatok jelenleg megfelelő alapot biztosítanak a hiányfaragásra anélkül, hogy esetleg egy, a 2012-eshez hasonló Matolcsy-csomag bevezetésére legyen szükség (ekkor 3 részletben több mint 800 milliárd forintos költségvetési kiigazítást hajtottak végre év közben). Másfelől

ez még a választások előtti utolsó "békeév" lesz, amikor kockázatmentesebben lehet "kísérletezgetni", ráadásul nem kell "szavazatszerző" intézkedéseket végrehajtani, és még akkor sincs nagy katasztrófa, ha korábban megígért vállalásokat csak 2018-tól hajtanak végre.

A kormányfő amúgy is több ígéret esetében a ciklus végét, vagyis 2018-at nevezte meg céldátumként. Harmadrészt pedig a már említett hitelminősítőket erősítheti meg a magyar gazdaság és költségvetés stabilitásában, a régóta várt felminősítésünk indokoltabbá tételében.

Kedvezőtlennek pedig pusztán a rohamtempó miatt nevezhetjük az időzítést az esetleg kapkodás miatt és kérdéses, hogy a 2018-as választási évben is meg lehet-e ismételni majd ezt a teljesítményt a korábban már belengetett vállalások mellett.

Félő, hogy a nulla közeli költségvetési egyenleg hosszabb távon történő fenntartása nagyobb valószínűséggel lenne kivitelezhető akkor, ha fokozatosan zajlana a hiány apasztása. 

Tüntessünk el közel 800 milliárd forintot!

Az idei költségvetést 785 milliárd forintos költségvetési hiánnyal fogadták el, így ebből az összegből indulunk ki. Ha a költségvetés bevételi oldalát nézzük, az idei évi büdzsében konzervatív becsléssel a nemzetgazdasági tárca 208 milliárd forintos növekedéssel számolt az adóbevételeknek köszönhetően. Vagyis mindentől függetlenül az idei évi változások (szja-csökkentés, sertésáfa-csökkentés stb.) figyelembe vételével a gazdaság fehéredési folyamata, a magasabb foglalkoztatottság, és az  általánosan javuló gazdasági állapot ekkora plusz bevételt generál az államkasszának. Így már csak 577 milliárdot kell lefaragni.

Azt is biztosra vehetjük, hogy a költségvetés a kamatkiadásokon is biztosan meg tud spórolni közel 100 milliárd forintot köszönhetően az alacsony hozamszinteknek, és az adósság folyamatos átárazódásának. Marad még 477 milliárd, amit el kell tüntetni.

Egyre jobban érik a nagy kormányzati átalakítás, melynek során háttérintézményeket szüntethetnek meg, feladatokat csoportosíthatnak át és vonhatnak össze, közalkalmazottakat bocsáthatnak el. Noha egyelőre több a kérdés, mint a konkrétum, ha elfogadjuk, hogy a dolgozók 10 százalékát szeretnék rövid távon elbocsátani, akkor durva becsléssel 10 százalékos megtakarítást várhatunk a lépéstől. Az idei költségvetésben az állam működési funkcióira 2943 milliárd forintot terveztek be, vagyis a tervezett állami szűkítés 294 milliárdos megtakarítást eredményezhetne. Így már rögtön csak 117 milliárd forintot kell eltünteni Vargáéknak. Amit néhány apróbb költségvetési módosítással, vagy állami vagyonértékesítéssel össze is hozhatnak.

Ez jelenthetne a különadók terén új intézkedéseket. Sajtóhírek szerint a kiskereskedelmi szektorban jöhetne némi változás, a dohányipari szereplők felé is fordulhatnának a Brüsszel által elmeszelt dohányipari különadóból kiindulva. Folytatódhatnának a földeladások kiegészülve ingatlanokkal, esetleg vállalati részesedésekkel is.

Persze mindezek mellett még számtalan kérdés felmerül a nullszaldós költségvetést és a jövőre vonatkozó kormányzati ígéreteket illetően. Kérdés, hogy így hogyan fog majd beleférni a büdzsébe a 2018-ra belengetett egyszámjegyű személyi jövedelemadó? Vagy a munkaadói járulékok esetleges csökkentése, amit a vállalkozói szakszervezetek szorgalmaznak. Érdekes lesz, hogy a vállalati adózás terén tett egykulcsos adóra vonatkozó korábbi vállalást miként lehet így megvalósítani. Ráadásul egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a paksi beruházással kapcsolatban is növekvő kiadások merülnek fel már a következő néhány évben is. Ezek pedig mind olyan kockázatokat jelentő intézkedések, amelyek megvalósítása egy hosszabb távon fenntartott nullás költségvetés mellett igen kérdésesnek tűnik jelenleg. 

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!