A Brent ára a múlt hét pénteki 48,13 dolláros záróár után tegnap 53,05 dolláron fejezte be a napot, amely 10 százalékos, illetve 4,92 dolláros drágulást jelent. A nyersanyag ára legutóbb augusztus 31-én volt ennél magasabb szinten, de csak azon az egy napon. A tartós 53 dollár feletti szintekhez július 30-ig kell visszatekintenünk.
Ha az olaj árát a dollár MNB középárfolyamával számolva átváltjuk forintra, akkor kiderül, hogy egy hordóért immár közel 14 600 forintot kell fizetni, amely szintet legutóbb augusztus elején tartotta a Brent. Ráadásul a pénteki kereskedési adatok alapján a növekedés nem állt meg, könnyen jöhetnek a 15 ezer forintnál is magasabb összegek.
Akkor a benzinért 354-360, a gázolajért pedig 372-375 forintot kellett fizetni. Ma egyébként a benzin átlagára 3 forinttal 338-ra a gázolaj pedig 2 forinttal 348-ra nőtt.
Csakhogy a képlet nem ilyen egyszerű
Amint arról már többször írtunk, az üzemanyagok árát számos tényező határozza meg, így az olaj ára és az adók mellett az árréseké is. Itt beszélhetünk a finomítói marzsról, a nagykereskedelmi, illetve kiskereskedelmi árrésről is. Ezek közül pedig csak az elsőt ismerjük.
Tegnap, az „ennek a számnak örülhetnek az autósok” című cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a Mol szeptemberben 9,4 dollár/hordóról 6,5-re csökkentette a finomítói árrést, amelynek részben az az oka, hogy az olcsó üzemanyag miatt nyáron pörgő kereslet ősszel visszaesik.
Bár a nagykereskedelmi és az egyes töltőállomások kiskereskedelmi árrését nem ismerjük, nem lenne meglepő, ha a kereslet őszi visszaesése őket is mérséklésre sarkallná.
Így ha az olaj ára ezen a szinten marad, akkor sem gondolnánk, hogy az üzemanyagok árszintje visszatér a fent leírt, a benzin esetében 16-20, a gázolaj esetében 24-27 forinttal magasabb értékre. Ami viszont aggasztó, hogy a péntek reggeli állapot szerint a Brent újabb 0,6 dollárral 53,67-re drágult a csütörtöki záráshoz képest.
mfor.hu