Múlt hét péntekhez képest a benzin 16, a gázolaj pedig 11 forinttal lett olcsóbb ma, ami kétség kívül impozáns csökkenés. Egy benzines autó teletankolását 800 forinttal is olcsóbban úszhatjuk meg, ha kivártunk. Az árzuhanás oka a kőolaj (Brent) világpiaci árának alakulásában keresendő: egy hordóért 44,52 dollárt kértek csütörtökön, de a héten 6 éves mélypontján is járt az összeg.
A következő grafikon ugyanakkor kicsit más megvilágításba helyezi a kutaknál látott árakat. A piros vonal a Brent hordónkénti árának százalékos változását mutatja tavaly október 1-i bázison, míg a kék a benzin, a zöld pedig a gázolaj kiskereskedelmi árának grafikonja.
Remekül kirajzolódik, hogy tavaly október óta a két üzemanyagtípus ára csak korlátozottan követte a nyersolajét. Ez különösen a benzinre igaz, amely még mindig nem érte el januári mélypontját, miközben az olaj jegyzése már jócskán alatta van. A gázolaj a mai csökkenéssel 6 forinttal kerül kevesebbe, mint januárban.
Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy az olaj ára csak egy – nyilván a legfontosabb – tényező azok közül, amelyek a kútoszlopokon lévő számokat meghatározzák.
Mint azt Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője az mfor.hu-nak elmondta: az egyik releváns tényező a finomítói árrés. Ez, ahogy az a következő grafikonon látszik, a Mol esetében igencsak megnőtt az elmúlt időszakban. Tavaly év elején még 3-5 dollár volt hordónként, idén nyáron azonban már a 8 dollárt is meghaladta. Bár az augusztusi értéket még nem ismerjük, Pletser Tamás szerint az hasonló lehet a júliusihoz. A szakértő ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a finomítói árrésben nem csak a gázolaj és a benzin, hanem az összes olajipari termék benne van, bár kétség kívül előbbi kettő a legfontosabb.
A finomítói árrésen túl ott van a nagykereskedelmi árrés is, amelyet nem ismerünk, pusztán sejtéseink lehetnek annak alakulásáról, amikor az első grafikonra nézünk. A nagykereskedelmi árrés mellett persze a kutak is ráteszik maguk hasznát és bár a hazai piacon a diszkont kutak megjelenésével erősebb lett a verseny, a növekvő gazdaság komoly keresletet generál.
Végül ott vannak az adók, amelyek azonban az elmúlt hónapokban nem változtak a benzin és a gázolaj esetében.
Az „olló szétnyílása” tehát leginkább annak következménye, hogy az üzemanyag-piac szereplői - érthető módon – szeretnék pénzre váltani az olcsóbb nyersanyagot és olyan gazdasági helyzetben, mint amilyen a magyar, ahol például a gázolajfogyasztás elképesztő rekordot döntött nemrég, ezt meg is tehetik.
Szász Péter
mfor.hu