Rájár a rúd a taxisokra. A hétvégén egyik kollégájuk a Büntető törvénykönyv számos pontját kimerítve becsapott egy utast, hiszen egy normál körülmények között 2000-2500 forint körüli fuvarért 25 ezer forintot számított fel. A vonakodó utast megfenyegette, majd kvázi elrabolta és egy erdőben magára hagyta. Feltételezem ez a tevékenység nem volt legális.
Persze ezt még el lehet ütni azzal, hogy ez egyetlen megtévedt ember műve volt és ebből nem célszerű általánosítani. A ma megjelent adatokra azonban már aligha lehet legyinteni. A BKK ellenőrzései azt mutatták, hogy a taxisok kétharmada illegális tevékenységet folytat. Ezek között igen változatos amit elkövettek, hiszen a kerülő út, az órapörgetés, a nyugtaadás elmulasztása, a hamis számla kiállítása és a pénzvisszaadási probléma mind szerepel a bűnlajstromban. Ezek alapján a minimum az lenne, hogy a becsületes taxisok, ahogy azt az Uberrel szembeni küzdelem során közleményeket adnak ki, illetve demonstrációt hirdetnek.
Egyszerű lenne azt mondani, hogy minden taxis csaló simlis alak, de ez meglehetősen erős csúsztatás lenne, az adatok viszont azt mutatják hogy jelentős számban vannak ügyeskedők, szabálykerülők, akik befeketítik azok hírnevét is, akik egyenes úton próbálnak érvényesülni, talpon maradni. Utóbbiak számára egyébként létkérdés lenne, hogy a szabályszegőkkel szemben fellépjenek a hatóságok, uram bocsá’ el is tiltsák őket, mert így soha nem fog megtisztulni a taxistársadalom.
Más kérdés, hogy a csaló taxisok nem csak magukat "köpték szemen", de a mellettük kiálló NFM-et, illetve Fónagy János államtitkárt is kifejezetten kellemetlen helyzetbe hozták. Az Uber betiltásakor hangoztatott minisztériumi érvelés, mely szerint az Uber nem fizet adót, már akkor is sántított, sőt számokkal volt cáfolható. A másik hivatkozási pont, hogy a hivatásos taxisok szabályszerűen működnek szemben a zavarosban próbálkozó uberesekkel, most ismét megdőlt.
A taxisok szempontjából ezek után már csak az kell, hogy az Európai Bizottság elfogadja a fuvarmegosztó érvelését, és a korlátozó szabályozás visszavonására kényszerítse a magyar kormányt. Ez ugyanis teljesen reális alternatíva. Kérdés, hogy a taxisok addig az alaposan lerombolt renoméjukat valamennyire vissza tudják-e állítani, vagy végérvényesen elindulnak a süllyesztőbe. Hozzá kell tenni persze, hogy a személyfuvarozás napjai így is, úgy is meg vannak számlálva, küszöbön áll az önmagukat vezető autók kora, amikor sem hivatásos, sem szabadidős taxisokra nem lesz már szükség.
mfor.hu