A KSH által reggel közölt adatok szerint a termékcsoportok egyhavi "drágulási versenyét" a friss hazai és déligyümölcsök nyerték átlagosan 17,6 százalékos egyhavi árnövekedéssel. A nyaralási szezon elindulását jelzi, hogy a képzeletbeli dobogóra az "Utazás egyéb távolsági úti céllal", illetve az "Üdülés külföldön" kategóriák fértek még fel. Előbbi 6,7, utóbbi 4,9 százalékkal lett drágább. A negyedik helyezett - ezek után talán nem meglepő módon – az "Üdülés belföldön" kategória lett 1,7 százalékos egyhavi növekedéssel.
A gyümölcsök kiugró drágulását valamennyire enyhítette, hogy a zöldségek árai 5,3 százalékkal lettek alacsonyabbak, és 4 százalékkal kevesebbet kellett adni a burgonyáért is.
Mindezeknek, illetve még a további közel 200 termékcsoport árváltozásának köszönhetően egy hónap alatt 0,2 százalékkal nőtt az infláció. Ez pedig azt eredményezte, hogy az elemzők által 1,7-1,9 százalékos éves pénzromlás tényleges értéke az előrejelzési sáv tetejére, 1,9 százalékra esett.
A fogyasztói kosár főbb termékcsoportjaiból a cikk elején jelzett változásoknak köszönhetően az élelmiszerek 0,3, a szolgáltatások 0,5, míg az egyéb cikkek, üzemanyagok kategória 0,4 százalékkal lett drágább. Ez utóbbiban – a nyaraláshoz szintén elengedhetetlen - üzemanyagok 0,8 százalékos áremelkedéssel vették ki részüket. A többi termékkör 0,1-0,2 százalékkal lett olcsóbb.
Éves összevetésű kimutatásban a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak 8,8 százalékkal, aztán az élelmiszerek és szolgáltatások 4,1, illetve 4 százalékos árnövekedését lehet feljegyezni 2012 júniusához képest.
A különböző módszerek alapján szűrt aggregált inflációs mutatók mindegyike 0,2 százalékkal nőtt egy hónap alatt, így az 1,9 százalékos éves pénzromlás mellett 1,8 százalékos nyugdíjas, 2 százalékos harmonizált (Eurostat által jegyzett mutató) árindexet, valamint 3 százalékos szezonálisan kiigazított maginflációt közölt a KSH az elmúlt egy évre.
szp
mfor.hu