3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Átszervezés miatt húzódott az állami lakáshitelek átjegyzése, ami jelentős anyagi kárt okozott az ügyfeleknek - közölte az Országgyűlési Biztos Hivatala szerdán az MTI-vel.

"Az ügyfelek tisztességes eljáráshoz és jogorvoslathoz való jogát sérti az az önkényes kincstári jogértelmezési gyakorlat, amely az állami lakástámogatás átjegyzése során csak részben, válogatásszerűen alkalmazza a közigazgatási eljárás garanciáit, és nem a törvénynek megfelelően biztosítja a jogorvoslati lehetőséget" - állapította meg közleményében Szabó Máté.

Az ombudsmani vizsgálat szerint a "kincstári eljárások 2008 elején tapasztalt tömeges elhúzódásához a szervezetrendszer átalakításával összefüggő jogi anomáliák és mulasztások sora vezetett".

A tulajdonosoknak egy speciális hatósági eljárás során lehetőségük nyílik a visszafizetés felfüggesztésére, valamint arra, hogy egy másik lakáscélú ingatlanra is átjegyeztessék az állami jelzálogjogot, illetve az elidegenítési és terhelési tilalmat. 2007. december 31-éig a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI), megszűnése után pedig a Magyar Államkincstár illetékes regionális szerve adta ki az ezt lehetővé tévő nyilatkozatot.

2008-ban sok állampolgár fordult az ombudsmanhoz, hogy az állami jelzálogjog átjegyzésével kapcsolatos eljárás elhúzódott és emiatt jelentős anyagi kár érte őket. A panaszok alapján a visszásság gyanúja a Magyar Államkincstár közép-magyarországi regionális igazgatóságának eljárásával összefüggésben merült fel: a kérelmekről több, esetenként akár 3-4 hónap elteltével született döntés.

A visszás jogi helyzet elsődleges oka a Kincstári Vagyoni Igazgatóság megszüntetésére és az állami lakástámogatási feladatok átadás-átvételére vezethető vissza. A kincstár és a Pénzügyminisztérium a konzekvenciák levonása helyett átértelmezte a szabályozást, kiüresítette a garanciális szabályokat, tagadta az eljárási határidők létét. A biztos álláspontja szerint az ilyen állami magatartás nem egyeztethető össze a demokratikus jogállamiság követelményeivel.

Az országgyűlési biztos kimondta: "alapjogsértő, az ügyfelek tisztességes eljáráshoz, valamint a jogorvoslathoz való jogának sérelmét okozza a kincstári szervek eljárása, amely a közigazgatási eljárási garanciákat nem összességükben, hanem csak válogatásszerűen alkalmazza, illetve nem a törvénynek megfelelően biztosítja a jogorvoslati lehetőséget".

Az ombudsman megállapította, hogy a miniszter alapvetően teljesítette ugyan az általánosan megfogalmazott törvényi kötelezettségét, de ez nem volt elég a zökkenőmentes feladatellátás biztosításához.

Szabó Máté felkérte a pénzügyminisztert, hogy a jövőben biztosítsa a zökkenőmentes és folyamatos feladatellátást valamennyi ilyen szervezet átalakításánál, megszüntetésénél és az irányítása alatt álló szerveknél fordítson komolyabb figyelmet az átalakításokkal összefüggő tájékoztatási kötelezettségre, az egyértelmű, naprakész, folyamatosan hozzáférhető információadásra.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!