Az első hét hónapban 31,2 milliárd forintot költöttünk úthasználati jogosultságra, amely 7,4 milliárddal, vagyis 31,1 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszaki ráfordításánál, amikor 23,8 milliárd forintért vettünk matricákat.
Bár korábban mi is azt latolgattuk, hogy talán nyáron a sok megyei matrica miatt visszaesik majd a havi és heti jogosultságok eladása, ez csak részben valósult meg, ráadásul közel sem olyan mértékben amely spóroláshoz vezetett volna. Ebben nyilván az új D2 kategória (személygépkocsi 7 fő felett, 3,5 tonnánál nem nehezebb tehergépkocsi, lakóautó) bevezetése is szerepet játszik, amelynek ára az éves matricát leszámítva duplája a személyautókénak.
Havi matricára 815 millióval költöttünk kevesebbet az első 7 hónapban, hetire azonban 782-vel többet. Az évesek vásárlásai 2,1 milliárddal nőttek, és az újonnan bevezetett megyei matricákra 5,3 milliárdot fordítottunk.
Persze erős túlzás mindent a fizetős utak kiterjesztésére fogni. A turizmus, a belső fogyasztás és a gazdaság élénkülése akkor is emelte volna a matricára fordított összegeket, ha egyébként minden változatlan maradt volna tavalyhoz képest.
Az is tény, hogy az autósoknak még szokniuk kell az új rendszert és jövőre már talán tudatosabban tervezzük a matricavásárlásokat, jobban élve az ár-érték arányát tekintve kiváló megyei matricákkal, amelyekkel a Budapest-Balaton viszonylat évi 10-15 ezer forintból megvan a személyautókra. Ez már 4-5 utazás esetén megéri, tekintve, hogy a 10 napos matricáért közel 3 ezret kell adni.
Szász Péter
mfor.hu