A felmérés eredményeiről beszámoló sajtóközlemény ismerteti: az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal csökkent az első negyedévben a tavalyi hasonló periódushoz képest.
Ugyanakkor a kereslet növekedésében meghatározó szerepet játszó fogyasztói bizalom - hasonlóan a globális és európai trendekhez - elkezdett javulni Magyarországon, igaz az index alacsonyabb, mint a nemzetközi átlag.
A fogyasztói bizalom két kulcstényezője is pozitív irányban változott: a felnőtt lakosság kedvezőbben ítéli meg személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónapban, mint tavaly akár az első, akár a második félévben. Mint a Nielsen idén márciusi-áprilisi reprezentatív közvéleménykutatása feltárta, a válaszadók 22 százaléka számít arra, hogy saját anyagi helyzete jó lesz, míg a múlt év első felében még 14, a másodikban 20 százalékos arányt regisztráltak.
A munkahelyi kilátásokkal kapcsolatban is csökkent a pesszimizmus: míg tavaly az első félévben a megkérdezettek 52 százaléka tartotta a következő tizenkét hónap munkahelyi helyzetét rossznak, a második félévben 44, az idén pedig 35 százalékuk.
Az élelmiszer-kiskereskedelem csökkenést jelző átlagai mellett jó néhány kategória eladása növekedett. A vegyiáruk közül például a toalett papír, a mosogatószer, a fogkrém és a szappan eladott mennyisége nőtt 2009. májusa és 2010. áprilisa között az előző hasonló időszakhoz képest. Az élelmiszerek közül a növekvő kategóriák közé tartozott 2009. például a sajt, az ásványvíz, a tejföl, az étolaj, a túró, az energia- és sportital valamint vaj.
MTI/Menedzsment Fórum