5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2,7 százalékos ESA-hiány és a tavaly év végi forintárfolyam mellett csökkenhet a GDP-arányos adósságrátánk. Az árfolyamhatás miatt azonban igen kockázatos lehet a csökkenő adósság teljesülése - derül ki a jegybank államháztartási folyamatokat vizsgáló elemzéséből.

"Előrejelzésünk szerint a maastrichti módszertan szerint számított GDP-arányos bruttó államadósság a 2013. évi 79,3 százalékról – 2,7 százalékos ESA-egyenleget és változatlan devizaárfolyamot feltételezve – 79 százalékra mérséklődhet 2014-ben, tehát teljesülhet az Alaptörvény adósságszabálya" - írja az államháztartási folyamatok elemzéséről szóló kiadványában a Magyar Nemzeti Bank.

Kapcsolódó:
Becslésünk szerint az második negyedév végére tovább nőhetett az adósságunk

Kockázatokkal övezett a csökkenő adósság

Látható, hogy a jegybank részéről ez a becslés nagyon óvatosnak tekinthető különösen a forint árfolyama miatt, mely az idei évben jellemzően 305 fölött tartózkodott, miközben 2013-at 296,9-es szinten zárta.

Ráadásul "az árfolyamhatással korrigált adósságráta várható csökkenése kismértékű, így teljesülését kockázatok övezik, részben olyan tényezők hatására, amelyeket a költségvetés végrehajtása során a kormány nem tud befolyásolni". Itt egyebek mellett az önkormányzatok egyenlegére, illetve a nominális GDP alakulására is gondoltak a jegybank szakemberei.

A 100 milliárd forintos tartalékok törlése mellett figyelembe vették a költségvetés pénzforgalmi egyenlegét érintő részesedés-vásárlásokat is, mely 152 milliárddal növeli a büdzsé kiadásait. Az MNB-ben a paksi hitellel kapcsolatban azonban azzal számoltak, idén még nem lesz szükség a hitel lehívására, így ez a tétel nem jelentkezik még adósságnövelő tényezőként.

A tavaly év végi árfolyam feltételezése mellett még egy 2013 év végi állapottal kalkuláltak. Mégpedig azzal, hogy a költségvetés jegybanknál vezetett forint- és devizabetéteinek szintje meg fog egyezni az egy évvel ezelőttivel.

100 milliárd eshet ki az áfából

Ami az idei költségvetés bevételeit illeti, a jegybank szakemberei szerint összesen 70 milliárd forint elmaradás lehet a kormányzati előirányzathoz képest. (Azt azért itt érdemes megjegyezni, hogy a július 3-i állapot szerint ismert információkat vették alapul, vagyis a csütörtökön bejelentett 110 milliárdos zárolással nem kalkuláltak.)

A 70 milliárd forintos kiesés az MNB szerint úgy jön össze, hogy a fogyasztáshoz kapcsolt adókból a tervezettnél 130 milliárddal kevesebb folyhat be, és a gazdálkodó szervezetektől 101 milliárddal lehet kisebb a bevétel. Mindezt azonban ellensúlyozza az a 204 milliárdos többlet, amit a társadalombiztosítási alapok adó- és járulékbevételei soron keletkezik.

Részleteiben:

  • e-útdíjból 13 milliárdos lehet a bevételkiesés, mivel az első pár hónapban az időarányostól eltérően alakultak a befolyt összegek.
  • kisvállalati adóból 32, a kisadózók tételes adójából pedig 34 milliárdos elmaradás mutatkozhat a vártnál kisebb számú "átjelentkezés" miatt,
  • áfából 100 milliárdos lehet az elmaradás, viszont egyelőre, jelentős a bizonytalanság az online kasszák bekötésétől várható bevételeknél,
  • jövedéki adóból 22 milliárddal kevesebb folyhat be,
  • pénzügyi tranzakciós illetékből 9 milliárdos lehet az elmaradás az ÁKK-tól érkező kevesebb tranzakciós illetékbefizetés miatt
  • személyi jövedelemadóból egy enyhe 5 milliárdos túlteljesülést várnak.

242 milliárddal nagyobb kiadás

A költségvetés kiadási oldalán a szakemberek szerint 242 milliárddal nagyobb összeg lehet év végére, bár ez jórészt csak a pénzforgalmi egyenleget fogja érinteni, az eredményszemléletűt csak kisebb mértékben.

Részleteiben:

  • családi támogatásokra és szociális juttatásokra 16 milliárddal kisebb lehet az elköltött összeg az előirányzathoz viszonyítva,
  • a helyi önkormányzatok támogatása viszont a tervezettnél magasabb szinten alakulhat 25 milliárdos értékben,
  • az elkülönített alapok kiadásai 58 milliárddal haladhatják meg a tervezettet az aktív kiadások 69 milliárdos plussza miatt. Utóbbi egyébként pont a havi átlagos 200 ezer közmunkás foglalkoztatása miatt. Vagyis a jegybank a kormány által biztosított 47 milliárd helyett 69 milliárdos forrásigénnyel számol.
  • nyugellátásokra 12 milliárddal lehet alacsonyabb az elköltött összeg.

Mindezek eredményeként a jegybank azzal számol, hogy a kormányzati szektor várható ESA-egyenlege a törvényi 2,9 százalékos prognózis helyett 2,7 százalékos lehet. Ezen belül is a központi alrendszer egyenlege 3,5 százalékos deficitre jöhet ki év végén szemben a kormány által törvényben rögzített 3,2 százalékkal. 

A pénzforgalmi és az ESA-egyenleg közötti ún. ESA-híd egyébként 0,4 százalék lehet a GDP-arányában, vagyis a pénzforgalmi egyenleget még közel 120 milliárd forinttal kell növelni. A kormány erre az értékre feleannyit, 60 milliárdot kalkulált. 

A kormányzati szektor 2014. évi egyenlegének alakulása (a GDP százalékában)
(Forrás: MNB)

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!