Az előterjesztésben a kormány reagál a Költségvetési Tanácsnak (KT) a büdzsé kapcsán megfogalmazott javaslataira. A kormány emlékeztet arra, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően május 31-én megküldték a Költségvetési Tanácsnak a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat tervezetét. A tanács június 11-én küldte meg és tette közzé véleményét a tervezetről. A tanács a tervezet hitelességére és végrehajthatóságára nézve nem állapított meg olyan ellenvetést, amely felvetné a törvényjavaslattal szembeni egyet nem értését - szögezi le a javaslatban a kormány.
A kabinet továbbra is kiemelt feladatának tekinti, hogy minél előbb megkezdje és sikeresen lezárja azokat a tárgyalásokat, amelyek egy pénzügyi védőhálóról szóló, a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) és az Európai Unióval (EU) kötendő megállapodáshoz vezetnek. A magyar gazdaság iránti bizalom további erősödését szolgálja, ha rendelkezésre áll egy olyan pénzügyi védőháló, ami egyértelművé teszi a piaci szereplők felé, hogy Magyarország a globális környezet esetleg szélsőségesen kedvezőtlen alakulása mellett is fenn tudja tartani a gazdasági és pénzügyi stabilitást. Mindez nemcsak a pénzpiaci, hanem a reálgazdasági folyamatokra is kedvező hatást gyakorolhat - olvasható a törvényjavaslatban.
A KT azon véleményével kapcsolatban, hogy a 2013. évi gazdasági növekedés 1,6 százalékos kormányzati prognózisa csak a belföldi kereslet számottevő javulása és a befektetői bizalom jelentős erősödése esetén érhető el, a kormány hangsúlyozza: a kabinet egyértelműen elköteleződött a nemzetközi szervezetekkel egy pénzügyi biztonsági védőháló megkötéséről szóló megállapodás mellett, aminek a befektetői bizalomra és ezen keresztül a fogyasztásra gyakorolt pozitív hatásával megalapozottan lehet számolni. Másrészt, írják, a költségvetés a háztartások fogyasztásában az idei jelentős visszaesés után jövőre is igen szerény, stagnálás körüli dinamikával számol, ami egyáltalán nem tekinthető túlzottan optimistának.
A tanács felhívta a figyelmet a beruházásokkal kapcsolatos kockázatokra, és az elmúlt negyedévben e téren bekövetkezett kedvezőtlen folyamatokra. A költségvetési tervezetben leírtak szerint az ebből adódó növekedési problémák jelentőségét azonban enyhíti, hogy az alacsony beruházási rátát elsősorban a lakossági beruházások alacsony szintje okozza, amelyek viszont nem járulnak hozzá a potenciális GDP növekedéséhez. A kormány kiemeli, hogy az ebből a szempontból sokkal fontosabb feldolgozóipari beruházások tavaly 25 százalékkal nőttek. A kormány ezenkívül mindent megtesz az alacsony hitelaktivitás élénkítésére.
A kormány - a makropálya megvalósíthatóságával kapcsolatos véleménykülönbség ellenére - a tanács felvetéseit, javaslatait elfogadta, és a megfogalmazott kockázati tényezők kezeléséről döntött. Ennek megfelelően a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat az Országvédelmi Alap előirányzatot 100 milliárd forintra emelte a kezdeti mintegy 50 milliárd forintos összegről. Arra is felhívja a figyelmet a kormány, hogy a rendkívüli kormányzati intézkedések mérlegsoron szereplő tartalék szintén felhasználható a tanács által megfogalmazott kockázatok kezelésére.
A kormány a tervezetben levezeti azokat a számításokat, amelyek szerint az Országvédelmi Alap előirányzata összesen 0,9 százalékponttal alacsonyabb GDP-növekedésre jelent fedezetet. Hozzáteszik: implicit tartalékot jelent emellett, hogy a tervezet konzervatív hozampálya alapján számolta az államadósság után fizetendő kamatkiadásokat, azzal a feltételezéssel élt, hogy az átlagos hozamszintben mintegy 80 bázispontos csökkenés várható 2013-ban az ideihez képest. Ám ennél jóval nagyobb hozamcsökkenésre is jó esély van, amennyiben létrejön Magyarország, valamint a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Unió közötti megállapodás, és 2013 tavaszán az Európai Bizottság javaslatára az Európai Tanács döntést hoz a túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséről. A kamatkiadásokat meghatározó kockázati felár (CDS) csökkenése így több tízmilliárd forintos megtakarítást eredményezhet a jövő év folyamán.
A Széll Kálmán Terv 2.0 programban szereplő intézkedések végrehajtására, a jogszabályok megalkotása folyamatban van. A kormány benyújtotta az Országgyűlésnek azokat a főbb adótörvény-javaslatokat, melyek megalapozzák a tervben szereplő intézkedéseket - olvasható a javaslatban.
MTI