4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány egyértelműen elköteleződött egy pénzügyi biztonsági védőháló megkötéséről szóló megállapodás mellett, aminek a befektetői bizalomra és ezen keresztül a fogyasztásra gyakorolt pozitív hatásával megalapozottan lehet számolni - olvasható a 2013-as költségvetésről szóló, pénteken benyújtott törvényjavaslatban.

Az előterjesztésben a kormány reagál a Költségvetési Tanácsnak (KT) a büdzsé kapcsán megfogalmazott javaslataira. A kormány emlékeztet arra, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően május 31-én megküldték a Költségvetési Tanácsnak a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat tervezetét. A tanács június 11-én küldte meg és tette közzé véleményét a tervezetről. A tanács a tervezet hitelességére és végrehajthatóságára nézve nem állapított meg olyan ellenvetést, amely felvetné a törvényjavaslattal szembeni egyet nem értését - szögezi le a javaslatban a kormány.

A kabinet továbbra is kiemelt feladatának tekinti, hogy minél előbb megkezdje és sikeresen lezárja azokat a tárgyalásokat, amelyek egy pénzügyi védőhálóról szóló, a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) és az Európai Unióval (EU) kötendő megállapodáshoz vezetnek. A magyar gazdaság iránti bizalom további erősödését szolgálja, ha rendelkezésre áll egy olyan pénzügyi védőháló, ami egyértelművé teszi a piaci szereplők felé, hogy Magyarország a globális környezet esetleg szélsőségesen kedvezőtlen alakulása mellett is fenn tudja tartani a gazdasági és pénzügyi stabilitást. Mindez nemcsak a pénzpiaci, hanem a reálgazdasági folyamatokra is kedvező hatást gyakorolhat - olvasható a törvényjavaslatban.

A KT azon véleményével kapcsolatban, hogy a 2013. évi gazdasági növekedés 1,6 százalékos kormányzati prognózisa csak a belföldi kereslet számottevő javulása és a befektetői bizalom jelentős erősödése esetén érhető el, a kormány hangsúlyozza: a kabinet egyértelműen elköteleződött a nemzetközi szervezetekkel egy pénzügyi biztonsági védőháló megkötéséről szóló megállapodás mellett, aminek a befektetői bizalomra és ezen keresztül a fogyasztásra gyakorolt pozitív hatásával megalapozottan lehet számolni. Másrészt, írják, a költségvetés a háztartások fogyasztásában az idei jelentős visszaesés után jövőre is igen szerény, stagnálás körüli dinamikával számol, ami egyáltalán nem tekinthető túlzottan optimistának.

A tanács felhívta a figyelmet a beruházásokkal kapcsolatos kockázatokra, és az elmúlt negyedévben e téren bekövetkezett kedvezőtlen folyamatokra. A költségvetési tervezetben leírtak szerint az ebből adódó növekedési problémák jelentőségét azonban enyhíti, hogy az alacsony beruházási rátát elsősorban a lakossági beruházások alacsony szintje okozza, amelyek viszont nem járulnak hozzá a potenciális GDP növekedéséhez. A kormány kiemeli, hogy az ebből a szempontból sokkal fontosabb feldolgozóipari beruházások tavaly 25 százalékkal nőttek. A kormány ezenkívül mindent megtesz az alacsony hitelaktivitás élénkítésére.

A kormány - a makropálya megvalósíthatóságával kapcsolatos véleménykülönbség ellenére - a tanács felvetéseit, javaslatait elfogadta, és a megfogalmazott kockázati tényezők kezeléséről döntött. Ennek megfelelően a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat az Országvédelmi Alap előirányzatot 100 milliárd forintra emelte a kezdeti mintegy 50 milliárd forintos összegről. Arra is felhívja a figyelmet a kormány, hogy a rendkívüli kormányzati intézkedések mérlegsoron szereplő tartalék szintén felhasználható a tanács által megfogalmazott kockázatok kezelésére.

A kormány a tervezetben levezeti azokat a számításokat, amelyek szerint az Országvédelmi Alap előirányzata összesen 0,9 százalékponttal alacsonyabb GDP-növekedésre jelent fedezetet. Hozzáteszik: implicit tartalékot jelent emellett, hogy a tervezet konzervatív hozampálya alapján számolta az államadósság után fizetendő kamatkiadásokat, azzal a feltételezéssel élt, hogy az átlagos hozamszintben mintegy 80 bázispontos csökkenés várható 2013-ban az ideihez képest. Ám ennél jóval nagyobb hozamcsökkenésre is jó esély van, amennyiben létrejön Magyarország, valamint a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Unió közötti megállapodás, és 2013 tavaszán az Európai Bizottság javaslatára az Európai Tanács döntést hoz a túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséről. A kamatkiadásokat meghatározó kockázati felár (CDS) csökkenése így több tízmilliárd forintos megtakarítást eredményezhet a jövő év folyamán.

A Széll Kálmán Terv 2.0 programban szereplő intézkedések végrehajtására, a jogszabályok megalkotása folyamatban van. A kormány benyújtotta az Országgyűlésnek azokat a főbb adótörvény-javaslatokat, melyek megalapozzák a tervben szereplő intézkedéseket - olvasható a javaslatban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!