Három év alatt közel felére, 8,4 milliárd forintról 4,4 milliárdra csökkent 2012-ben az Office Depot magyarországi cégének árbevétele, és mindeközben bezárt a 17 itteni áruház fele is. A válság következtében fokozatosan zsugorodó irodaszer és –felszerelés piacon azonban továbbra is meghatározó jelentőségű az OD. A megbízható minőségű termékeket forgalmazó lánc a hagyományos irodaszerek és irodabútorok szegmensében a teljes szektor csökkenésével arányosan veszített teret, míg a technológiai eszközök – számítógépek, másolók stb. – esetében még ennél is nagyobb csökkenést volt kénytelen elkönyvelni - olvasható az Office Depot közleményében.
A Central Fund ennek ellenére továbbra is fantáziát lát a hálózat működésében, ezért vásárolta meg az amerikai anyacégtől a magyar vállalatot – mondta el Szigeti Károly, a kockázati tőketársaság igazgatója. Az új, magyar tulajdonosok nagy tapasztalattal rendelkező vezetőket bíztak meg a cég vezetésével: dr. Miholek István a kereskedelmet, Quittner Gusztáv pedig a pénzügyeket irányítja. Az OD vezetőinek és a mögöttük álló befektetők célja az, hogy a hálózat ismertségére építve felívelő pályára állítsák a céget. Ennek érdekében az internetes kereskedelemre és a közvetlen vállalati értékesítés növelésére helyezik a hangsúlyt – miközben tovább működtetik a jelenleg 9 egységből álló áruházláncot is.
A nemzetközi tapasztalatokat felhasználva felgyorsítjuk a webáruház fejlesztését – mondja erről dr. Miholek István. – A célunk ugyanis az, hogy két éven belül a forgalom 20-25 százaléka már az elektronikus csatornákon keresztül bonyolódjon.
A cég kereskedelmi vezetője ugyanakkor az elhúzódó válság miatt nem számít a szektor bővülésére, de ezen belül növekvő OD-részesedést valószínűsít. A januártól magyar irányítás alatt működő vállalat az adásvételi szerződés értelmében 10 évig használhatja az Office Depot márkanevet, és ugyanilyen időtartamra kötöttek szerződést a magyar piacon is megszokott és kedvelt saját márkás termékek forgalmazására is. Az elmúlt években a magyar üzleteket az OD prágai raktárbázisáról szolgálták ki – s ez marad a saját márkás termékek beszállítója továbbra is. A többi termék – így például a számítógépek és tartozékok – esetében azonban a magyarországi disztribútorokon keresztül zajlik majd a beszerzés. A cég vezetői szerint így garantálható az eddig megszokott áruválaszték és a kiszolgálás magas színvonala is.
Az idei év az átstrukturálás-reorganizáció időszaka lesz – mondja dr. Miholek István – ami azt jelenti, hogy elkezdődik az elmúlt években jelentkező veszteségek leépítése is. (A 2011-es 1,4 milliárd forintos adózás előtti veszteség tavaly 700 millió forintra csökkent.) A cég határozott tervei szerint az árbevétel stabilizálódik vagy enyhén emelkedik, míg a veszteség jelentősen csökken – már az idén. A cégnél foglalkoztatottak száma a mostani 170 körül állandósul, a nullszaldó körüli eredményt pedig 2014-ben érik majd el.
mfor.hu