3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kancellária- és a külügyminisztérium kivételével minden tárca nominálisan kevesebb pénzhez jut jövőre, vasútra sokkal több, közútra kevesebb központi pénz lesz, a metróépítéshez 60 százalékkal kevesebb forrást biztosít a kormány, a társaságok terhei az infláció felett, az idei 700-720 milliárd után 800 milliárd forintra nőnek - áll a jövő évi büdzsé tervezetében, amelyet az Index internetes portál hétfőn ismertetett.

A még nem végleges javaslat nem tartalmazza a fő számokat, így az államháztartás jövő évre várt hiányát sem számszerűsíti, a konvergenciaprogramban vállalt 3,2 százalékos GDP-arányos célhoz 978 milliárd forint államháztartási deficit tartozik.

Összességében a minisztériumok mintegy 250 milliárd forinttal kevesebb pénzre számíthatnak jövőre, mint az idén, ami reálértéken mintegy 15 százalékos csökkenés, a kancellária és a külügyi tárca forrásai is csökkennek reálértéken 2009-ben.

A fél évvel ezelőtti kormányhatározatban még a tárcák számára 120 milliárd forinttal több támogatási előirányzat szerepelt, a különbözet a tervezett adócsökkentés fedezete.

A tárcavezetőknek 80 milliárd forintos, fejezeti egyensúlyi tartalékot is létre kell hozniuk, amit zárolnak és csak több feltétel teljesülése esetén használhatnak fel.

Az Index szerint a tárcák közül egyértelműen a korábbi gazdasági és közlekedési, illetve az önkormányzati tárca utódai a legnagyobb vesztesek.

A helyközi személyszállítási közszolgáltatásra és a vasúti pályahálózat működtetésére az ideinél kétharmaddal nagyobb összeget, 135 milliárd helyett 230 milliárd forintot szán a kormány, ennek döntő része a vasúthoz, kisebb része a Volán-társaságokhoz kerülhet.

A sport támogatására érezhetően több jut jövőre.

A vámosok és pénzügyőrök infláció feletti emelésre számíthatnak, az államkincstár is valamivel több pénzhez jut jövőre, ám az APEH-nek kevesebb támogatásból kell működnie.

A sztrádaépítésre szánt pénz ötödére, a metróra szánt összeg 60 százalékkal esik vissza. Tavaly még 200 milliárd forintnál is többet fordítottak a büdzséből autópálya-építésre, amellett, hogy magáncégek bevonásával, ppp-konstrukcióban is épültek sztrádák, idén már csak 100 milliárdot emészt fel a büdzséből az autópálya-építés, jövőre pedig alig 20 milliárd forintot. A 20 milliárd forinton túl a korábbi ppp-konstrukcióban épült szakaszok után a magáncégeknek fizetendő rendelkezésre állási díj az idei 54 milliárdról 56 milliárd forintra emelkedik.

A fővárosi négyes metró költségeihez az idei 16,2 milliárdos előirányzat helyett alig 10 milliárd forintot tervez a kormány hozzátenni.

Az államadósság utáni kamatokra az idei, eredetileg 1110 milliárd forintra tervezett, a legfrissebb kormányzati előrejelzés alapján 1148 milliárd forintra becsült összegnél nominálisan valamivel többet, 1160-1170 milliárd forintot kell fizetni majd a tervezet szerint.

A nyugdíjakat jövőre 5,5-6 százalék közötti mértékben tervezik emelni. Ennek nyomán az öregségi, rokkantsági, özvegyi, 13. havi és más nyugdíjakat is magába foglaló nyugellátások 3100 milliárd forintnál is többet emésztenek fel 2009-ben.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!