4p

A korábbi években tapasztaltakhoz hasonlóan a 2014-es parlamenti választásokhoz közeledve kimutathatóan elkezdett nőni a lakosság optimizmusa. Jobban mondva csökkenni a pesszimizmusa.

Hét elején közölte a GKI legfrissebb, márciusra vonatkozó bizalmi indexeit. A fogyasztók várakozásait tükröző mutató immár ötödik hónapja töretlenül emelkedik. És ebben, ismerve a politikai választások előtti szokásos "forgatókönyvet" semmi meglepő nincs.

Mint a fenti ábrán látható, az országgyűlési választásokhoz közeledve minden alkalommal rendszeresen emelkedésnek indult az index, amelyet részben a lakosság számára kedvező kormányzati döntések, részben a változásokban bízó, ellenzéki pártokat támogatók reménykedése hajt. Az utóbbit valószínűleg nem kell magyarázni, az előbbire pedig kiváló példát szolgáltatnak a Gyurcsány-féle 2005-ös, 2006-os osztogatások (aminek eredménye lett a 10 százalék közeli költségvetési hiány), vagy a mostani rezsicsökkentési törekvések.

Annak érdekében, hogy jobban össze tudjuk hasonlítani a fogyasztói hangulat alakulását a választási ciklusok alatt, olyan négyéves adatsorokat képeztünk, amely egy-egy parlamenti választás évének második félévétől (júliustól) a következő választás évének júniusáig tart. Mivel azonban csak 1996 januárjától állnak rendelkezésre értékek, ezért a ’98-as választások előtti sor csonka, hiszen ’94 második felének, illetve a teljes '95-ös évnek az adatait nem tartalmazza. Értelemszerűen szintén nem lehet teljes a 2014-es választások ciklusa sem.

Mint ahogy látszik, a mostani ciklust ábrázoló vastagabb narancssárga vonal alakulása leginkább az első Orbán-kormány görbéjére hasonlít, csak sokkal alacsonyabb értékek mentén. Könnyen elképzelhető, hogy ha rendelkezésekre állnának adatok ’94-re, illetve 95’-re, akkor hasonló lefutást látnánk a 1994-1998-as időszakra is. Nagyon valószínű ugyanis, hogy a ’95 márciusban bejelentett Bokros-csomag megszorító intézkedéseinek hatására a ciklus első felében hasonló lejtmenetet lehetett volna feljegyezni a fogyasztói hangulat alakulásában, mint a mostaniban.

Hogy a kezdeti értékek ne legyenek zavaróak, ezért egymásra toltuk a görbéket, vagyis a ciklus első értékének adatához viszonyítva is felrajzoltuk az ábrákat. (Értelemszerűen az 1998-as ciklust ezen az ábrán nem tudjuk bemutatni.)


Mint látható, a fogyasztói bizalom a négy kormányzati ciklusból háromban nagyon hasonló görbe mentén mozgott az első három év alatt. Ugyanakkor a 2002 és 2006 közötti periódus 2005 elején megbicsaklott, és bár az irdatlan költségvetési hiánnyal sikerült a bizalmat felfele tornázni, 2006 májusában újra nagyot "reccsent". A 2006 nyarán bejelentett megszorítások (na és persze az őszödi beszéd, valamint az azt követő felfordulás) teljesen más karakterisztikát adnak a 2006 és 2010 közötti ciklus értékeinek. Ráadásul 2008 őszén a pénzügyi válság is elérte hazánkat, aminek következtében 2009 márciusában addig soha nem látott mélypontra süllyedt a fogyasztók pesszimizmusa -70 alatti értékkel. Az azt követő felfutás azonban már a klasszikus menetrendet követi.

Ezek alapján nagy valószínűséggel kijelenthetjük azt, ha nem történik semmilyen drámai esemény a világ-, illetve a magyar gazdaságban (illetve politikában), akkor a fogyasztói bizalom - ha nem is töretlenül - de masszívan emelkedhet a választásokig hátralevő időszakban. Így nagyon valószínű, hogy a mostani 4 év során mért bizalmi indexek átlaga alapján nem a 2010 és 2014 közötti időszak lesz a legpesszimistább ciklus. 

És ez segít a gazdaságon?

Persze más kérdés, hogy a fogyasztók bizalmának növekedése tükröződik-e és ha igen, akkor mennyire a reálgazdasági folyamatokban. Ehhez a KSH leghosszabb kiskereskedelmi adatsorát hívtuk segítségül. A 1960-as bázison kimutatott kiskereskedelmi adatsorban az évek közötti változást használtuk fel, valamint a GKI éves átlagos fogyasztói bizalmi indexének változását.

Ahogy az ábrán látszik, 1998 és 2002 "klasszikus pozitív együttállást" hozott. Mind a fogyasztók bizalma, mind a kiskereskedelem pozitív irányba mozdult el az előző évi értékekhez képest. 2006-ban azonban a kiskereskedelem úgy tudott nőni, hogy a fogyasztói bizalom a fentebb vázolt okok miatt már csökkent az előző évi értékéhez képest. (Mivel itt éves átlagokról, illetve azok változásáról van szó, így a 2006-os éves átlagot az év eleji értékek még felfele húzták, így az igazán drasztikus csökkenés éves átlagban csak 2007-ben mutatható ki.)

2010-ben pedig a válságból történő kilábalásnak köszönhetően bár csökkent a kiskereskedelem, de annak mértéke jóval kisebb volt az előző évinél.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!