8p

Az IMF, a Világbank és az Európai Unió által adott hitelt élénkítésre kellene felhasználni és ezzel párhuzamosan egy gazdaságpolitikai fordulat révén Magyarország viszonylag gyorsan kirántható lenne a kátyúból, mondta el asz mfor.hu-nak Matolcsy György. A Fidesz egyik vezető gazdaságpolitikusa szerint hazánknak be kell szállnia az adóversenybe, és ennek keretében egykulcsos adóra, valamint radikális járulékcsökkentésre lenne szükség. Ennek mértéke a 24 alatti és az 55 év feletti munkavállalóknál nulla százalék lehetne, míg más esetben sem haladhatná meg a húsz százalékot. Matolcsy György élesen bírálja a monetáris politikát, és azonnali kamatcsökkentést sürget. A polgári kormány miniszterével egy keynesiánus gazdaságpolitikai fordulat lehetőségeiről és az adócsökkentés forrásairól is beszélgettünk.

(Forrás: MTI)

- A nemsokára elfogadásra kerülő 2009-es költségvetés egyik feladata a kialakult krízis kezelése. Ön szerint mennyire szolgálja a válságkezelést a büdzsé tervezete?

- Ebben a költségvetési tervezetben még nincsenek benne sem a globális, sem a magyar válságra adható válaszok. A világon szinte mindenhol gazdaságélénkítő programot indítanak, hogy megakadályozzák a pénzügyi krízis gazdasági válsággá alakulását. Magyarországon erre még inkább szükség volna, hiszen nálunk nem a nemzetközi hatásokra keletkeztek a problémák, hanem már lényegében 2006 óta egyfolytában válságban élünk. Szükség lenne egy anticiklikus gazdaságpolitikára, kamatcsökkentésre, és az uniós források jobb felhasználásra, majd végül az adminisztrációs terhek csökkentésére. A gazdaságélénkítő csomag első eleme egy adóreform lenne, hiszen mára már nyilvánvaló, hogy - az igazságossági szempontokat félretéve - Magyarországnak be kell szállnia az adóversenybe. A 2009-es költségvetésben azonban nincs benne a terhek mérséklése.

- Az adóreformmal kapcsolatban kérdésként merül fel: hogyan viszonyulnak az egykulcsos adó ötletéhez?

- Ma már megkerülhetetlen az egykulcsos jövedelemadó bevezetése, ami azt jelentené, hogy a személyi jövedelem és a társasági adónál ugyanazt a kulcsot kellene alkalmazni. Az ÁFA-nak nem kell szerepelnie ebben a körben, mert a magyar költségvetés rosszabbul áll a versenytársakénál, ezért szüksége van a magasabb forgalmi adókból származó bevételre.

A legfontosabb azonban a járulékreform. A Fidesz a Gazdasági Csúcson javaslatot tett arra is, hogy vezessünk be nulla járulékkulcsot a 24 év alatti és az 55 év feletti foglalkoztatottakra, valamint hasonló kedvezményt kaphatnának a részmunkaidőben dolgozók is. Emellett az átlagos járulékszintet már tavaly húsz százalékra kellett volna csökkenteni, és így meg lehetne előzni a nagy munkanélküliség kialakulását.

- Az anticiklikusság keynesiánus gazdaságpolitikát takarhat. Hogyan lehetne a mai helyzetben az állami kiadásokat növelni?


- Ismerjük az angol közgazdász tanácsát, amely szerint jó időkben költségvetési többletet kell felhalmozni, rossz időkben pedig a deficitet lehet növelni. A magyar költségvetés az egyetlen a világon, amely nem növeli a költségvetés hiányát, hanem három százalék feletti szintről kettő százalékra viszi le azt. Ez teljesen értelmetlen, mert az euró bevezetése messze van, másrészt válságban mindegyik uniós tagállam átlépi a három százalékos határt. Ennek értelmében a költségvetésben a mainál mintegy 300 milliárd forinttal több kiadásnak kellene szerepelnie, amely növelné a belső keresletet. A gazdaságpolitika teljesen hibásan ciklus erősítő, és nem anticiklikus.

- Az IMF szerződés után van-e lehetősége arra büdzsének, hogy növelje a deficitet?


- Igen, mert az IMF-fel írásbeli megállapodásunk nincs, és a kormány helytelenül vállalta, hogy 2,5 százalékra csökkenti a hiányt. Ám eközben fenntartotta a tíz százalék feletti alapkamatot, ami azt jelenti, hogy a hitelesség nem állt helyre, mivel az alacsonyabb deficitnek kisebb kamatokhoz kellene vezetnie.

- Orbán Viktor, a Fidesz elnökének a javaslata, az alapkamat hat százalékra való levitele így is kissé merész elképzelésnek tűnik.

- A jegybanki alapkamat az IMF-szerződés után azonnal csökkenthető lett volna – megítélésem szerint – 7,5 százalékra, majd nem sokkal utána hat százalékra. Másrészt minden országban kivétel nélkül csökkentik a kamatokat, hogy a háztartások és a vállalkozások finanszírozása könnyebb legyen - például az amerikaiak már egy százaléknál tartanak. A fejlett világban gyakorlatilag mindenütt negatív reálkamat van már.

- Kamatcsökkenés ellen a leggyakrabban felhozott érv a magyar állampapírpiac pangása; amíg ez fennáll, addig szükség van rá.


- Ez helytelen érv, mert azért kaptuk a 25 milliárd dollárt, hogy hazánknak 17 hónapig egyetlen fillért se kelljen felvennie, és közben képes legyen fedezni a folyó fizetési mérleg hiányát. Csak arra kell ezt a pénzt felhasználni, amire adták. Miért is kaptuk? Azért, mert a kormány hiteltelensége, a magas államadósság, a nagy deficit és az alacsony növekedés miatt a pénzpiacokról nem kapunk forrásokat. A kamatcsökkenés itt kap szerepet ismét, mert ha a célnak megfelelően használnák fel a hitelt, már arra a magas kockázati prémiumra se lenne szükség, amit jelenleg fizetünk.

- A másik ellenérv az alacsony kamat ellen, hogy ebben az esetben nagyon meggyengülhet a forint.

- Ez sem állja meg a helyét, mert a hat százalék sokszorosa az Unió kamatszintjének, és még mindig van benne kockázati prémium. Erre a szintre a mentőcsomag után azonnal rá lehetett volna állni, és ekkor a költségvetés kiadási oldalát tehermentesítettük volna. Ebből lehetne gazdaságot élénkíteni.

- Bajnai Gordon is javasolt egy, a Fideszéhez hasonló gazdaságélénkítő csomagot. Igaz, a fejlesztési és gazdasági miniszter egy nehezen értelmezhető 1400 milliárd forintról beszélt.


- Magyarország a 2004 és 2008 közt felhasznált, illetve lekötött uniós források csupán 3,3 százalékát költötte a kis- és középvállalkozásokra brüsszeli kimutatások szerint. Gazdaságfejlesztésre is csak 14 százalék jutott, amiben már benne vannak a nagyberuházások és a nagyvállalati támogatások is. A pénz 86 százaléka minden egyébre megy el, az nehezen mondható meg, pontosan mire. Bajnai Gordonék is látják a problémát, és azt mondják, hogy a gazdaságfejlesztés aránya felmegy 30 százalékra. A kkv-szektor rezesedése azonban nem fogja átlépni a tíz százalékos határt, holott a GDP tekintetében ennek a szegmensnek 60-70 százalék a részesedése. Ezért az uniós pénzek terén nincs átcsoportosítás a legtöbb munkahellyel rendelkező szektor irányába. 

- Ezek szerint a gazdasági megoldás letéteményese a legnagyobb ellenzéki párt szerint a kkv-szektor?


- Igen, hiszen amikor beszűkülnek az exportpiacok, akkor nincs más megoldás, csak a belső kereslet növelése. Ez pedig bárhol a világon a hazai tulajdonú cégeket jelenti, hiszen az ő piacaik élénkítésével lehet előbbre jutni.

- Ahogy a szavaiból kiveszem, a pártja a válság ellenére lényegében optimista, és úgy érzik, gyorsan ki lehetne rántani az országot a kátyúból.


- Igen, mert ha kijavítjuk a torzulásokat és a szerkezeti hibákat - akár a már említett uniós források esetében -, akkor Magyarország egy nagyon jelentős növekedési forrást kaphatna.

- Az ötödik pontban említette az adminisztrációs terhek csökkentését. Itt milyen lehetőségek vannak?

- Ez összefügg az adó- és járulékreformmal, de mégis külön kell kezelni a problémát. Egy OECD-tanulmány szerint ha negyedével csökkentenénk az adminisztrációs terhet, akkor hét százalékkal nagyobb lehetne a gazdaság teljesítménye. Ezzel szemben a kormány további bürokratikus terheket rak a vállalkozásokra; elég csak megemlíteni a vámszabályok bonyolódását vagy a számlaadási kötelezettség kiterjesztését.

De az élet minden területén túlzottak ezek a terhek, holott nagyon egyszerűen csökkenthetőek lennének. Egy gyors felülvizsgálat után ki lehetne jelenteni, hogy ami ma engedélyköteles tevékenység, az holnaptól már csak bejelentés-köteles lenne. Ezt az Egyesült Államok vezette be a Clinton-korszakban, ami hatalmas sikerhez vezetett. Nálunk az összes adóbevétel húsz százalékát fordítják bürokráciára, míg az USA-ban ez az arány tíz százalék körül van.

- Bauer Tamás a HVG-ben nemrégiben megjelent írásában azt vetette fel, hogy a Fidesz nem nevezi meg az adócsökkentés forrásait.


- Válaszom első része erkölcsi, hiszen Bauer Tamás pontosan tudja, hogy a baloldali kormányok halogatják évek óta az adóreformot, és ezért az ő erkölcsi talapzata ebben a tekintetben nem elég szilárd. Az igazi válasz azonban az, hogy a világon az elmúlt tizenöt évben sehol sem nevezték meg az adócsökkentés forrásait, mert az ilyen tervek arra a logikára épültek, hogy ennek hatására nő a foglalkoztatás, és gyorsul a gazdaság.  Ez a folyamat pedig végül pótolja a kiesett bevételeket.

Például Szlovákiában az adócsökkentés után húsz százalékkal nőttek a bevételek, hiszen a munkanélküliség felére esett vissza, és a gazdasági növekedés rekordszintre jutott. Tehát nem kell megnevezni forrást, mert a gazdaság rejtett dinamikája és a több munkahely adja a fedezetet. 

- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök még tavasszal jelentette ki, hogy nem fogja a gazdasági növekedés oltárán feláldozni a szociális biztonságot.


- Ez pont fordítva van, már rég feláldozta a szociális rendszert. Ezt már 2006-ban megtette, hiszen például 2007-ben csaknem öt százalékos reálbér-csökkenés ment végbe. Az elmúlt években folyamatosan nő a munkanélküliség, vagyis hol itt a szociális biztonság?

Varga M István

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!