A naptárhatástól megtisztított adatok szerint májusban 2,5 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelem 2012 ötödik hónapjához képest. Áprilisban a növekedés üteme 3,4 százalék volt. Ha kettőt egymáshoz hasonlítjuk, akkor első ránézésre azt állapíthatjuk meg, hogy csökkent a dinamika. Ez azonban egyrészt korán sem biztos, másrészt a növekedés szerkezete egészségesebb, mint májusban volt.
Az első állítást, mármint hogy csökkent volna a dinamika egyelőre sem alátámasztani, sem megerősíteni nem tudjuk, hiszen a KSH az előzetes adatsorában nem közöl havi összevetésű adatot. Mivel azonban tavaly májusban növekedést regisztrált a statisztikai hivatala áprilishoz képest, így könnyen lehet, hogy csak a matematika szabályai miatt "látjuk kevesebbnek az ugyanannyit". Vagyis ha idén a kiskereskedelem egy jottányit sem változott áprilishoz képest, de a tavaly májusban emelkedett az előző hónaphoz képes, akkor az éves összevetésű adatok kisebb növekedést fognak mutatni. De mielőtt jobban belemélyednénk a statisztikai összefüggéseibe, várjuk meg a 11 órát, és akkor az Eurostat kiskereskedelmi adatsoraiban a hó per hó változásokat is megláthatjuk.
A másik állítást, mégpedig azt, hogy a magyar kiskereskedelem májusi növekedésének összetétele kedvezőbb volt az áprilisinál, a nem élelmiszeripari termékek volumenindexével tudjuk alátámasztani. A leginkább konjunktúra-érzékeny kiskereskedelmi termékkör értékesítési volumene ugyanis 2,1 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. Ilyenre 2012 márciusa óta nem volt példa, vagyis egy 13 hónapja tartó zsugorodási tendencia tört meg.
Bár áprilisnál jóval kisebb mértékben, de azért mégiscsak tudott növekedni az élelmiszer termékkör értékesítése 0,9 százalékkal, és továbbra is nagyon dinamikusan emelkedik az üzemanyagok értékesítése. Ez utóbbi 6,8 százalékkal nőtt az április 6,5 után. Úgy tűnik tehát, hogy a korábbi kereslet megugrás májusban is folytatódik a benzinkutakon, így könnyen lehet, hogy nem csak a későn érkezett tavasznak, de a szállítmányozási szektor megugró teljesítményének is szerepe lehet a kiugró dinamikában. Ez pedig elsősorban egy kedvezőbb ipari teljesítményt vetíthet előre.
Úgy tűnik tehát, hogy a reálbérek növekedése, illetve a fogyasztói bizalom szokásos, országgyűlési választások előtti felfutása már a második félévben meghozta a későbbre várt fordulatot a kiskereskedelemben.
szp
mfor.hu