A hitelminősítő közölte, hogy a megerősítés a Mol "BBB mínusz" - a magyar szuverén adósosztályzattal egyező - hosszú távú deviza- és forintadósi besorolását, valamint az "F3" szintű rövid távú osztályzatot érinti.
Elemzésében a Fitch kitér arra, hogy a Mol osztályzatait és azok stabil kilátását nem érinti a szuverén magyar adósság kilátásának nemrégiben bejelentett negatívra módosítása, mivel a magyar kereskedelmi adósokra külön megállapított besorolási országplafon "A mínusz", vagyis magasabb a vállalat és Magyarország mint szuverén adós jelenlegi besorolásainál.
A hitelminősítő szerint az osztályzati megerősítés tükrözi, hogy a Mol adósmutatói a Fitch várakozásaival összhangban javultak 2010-2011-ben. A horvát INA 2008-as felvásárlása óta a Mol az organikus növekedésre, a költségcsökkentésre és a hatékonyság javítására összpontosít csoportszinten, de különösen az INA esetében - áll a Fitch Ratings hétfői elemzésében.
A cég szerint a stabil kilátás azt tükrözi, hogy a Mol teljes mértékben a működési szintű készpénzbevételekből tervezi 2012-2013-as beruházási kiadásainak finanszírozását, ami alátámasztja a cég adósprofilját. A Fitch várakozása az, hogy a Mol vállaltvezetése folytatja megfontolt pénzügyi kockázatkezelési politikáját, és csökkenti a beruházási javakra fordított kiadásokat, ha a tervezetthez képest gyengülne készpénzforgalmi egyenlege, például abban az esetben, ha romlanának a cég szíriai kitermelési tevékenységének körülményei.
A Fitch Ratins szerint ugyanakkor a Mol besorolásában nincs mozgástér nagy értékű, adósságból fedezett felvásárlásokra, tekintettel a külső környezetben végbement számos negatív fejleményre.
A hitelminősítő ezek közé sorolja a gyenge gazdasági helyzetet és a megnövekedett magyarországi adóterheket, az európai finomítói ágazatra jellemző nehéz körülményeket, valamint a Szíriával kapcsolatos üzleti kockázatok növekedését. A Fitch megjegyzi, hogy Szíria adja a Mol 2011-re tervezett olaj- és földgáztermelésének hozzávetőleg 13 százalékát.
A hitelminősítő szerint a Mol mindemellett "több kihívással szembesül" Horvátországban is az INA-val kapcsolatban, amely 43 százalékát adta a kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt alapszintű eredménynek (EBITDA) az idei első kilenc hónapban.
A Fitch Ratings elemzése szerint a Mol földrajzi értelemben vett kitettségében nem Magyarország a domináns tényező - a magyar piacról eredt a teljes csoportszintű bevétel 29 százaléka és az EBITDA-szintű eredmény 50 százaléka 2010-ben. A hitelminősítő megjegyzi ugyanakkor, hogy ha tovább romlik a magyar gazdasági helyzet, és ha nehezebbé válik a hozzáférés az adósságpiacokhoz és a banki finanszírozáshoz - valamint ha e hozzáférés költségei jelentősen emelkednének -, az nyomást gyakorolhat a Mol besorolásaira.
A Fitch Ratings az elemzésben kiemeli, hogy a cég legnagyobb részvényese a magyar állam, miután a Surgutneftegastól (Szurgutnyeftyegaz) megvásárolt 21,2 százaléknyi Mol-részesedést 1,88 milliárd euróért.
A Fitch közölte, hogy a Molt továbbra is magáncégnek tekinti, mivel az államnak nincs ellenőrzése a cég felett, tekintettel a minden részvényesre vonatkozó 10 százalékos felső szavazatarány-korlátra.
A Fitch megjegyzi azt is, hogy a júliusi akvizíció óta nem történt változás a Mol igazgatótanácsában, stratégiájában, pénzügyi és osztalékpolitikájában. Azonban, ha a kormány mint a legnagyobb - de nem ellenőrző - részvényes olyan döntéseket hoz, amelyek érdemi készpénzkiáramlást - például "nagyvonalúbb" osztalékfizetési politikát, vagy "politikai indíttatású" akvizíciókat - eredményeznek, az szintén nyomást gyakorolhat a Mol osztályzataira - áll a Fitch Ratings elemzésében.
MTI