Az intézkedés célja a piac kifehérítése, átláthatóságának biztosítása, ugyanis számos olyan automata működik Magyarországon, amely mögött nem áll legális gazdálkodó - közölte a tárca.
Emlékeztettek arra, hogy az Országgyűlés által elfogadott jövő évi adótörvények regisztrációs kötelezettséget írnak elő az étel- és italautomaták üzemeltetői számára.
A tájékoztatás szerint erre is azért volt szükség, mert az iparági információk arról szólnak, hogy számos üzemeltető tevékenységét teljes illegalitás jellemzi és évek óta egyetlen forint adót sem fizetnek.
Ez a költségvetésen túl komoly károkat okoz a tisztességes piaci szereplőknek is, hiszen versenyhátrány szenvednek - hangsúlyozta a minisztérium.
Ebben a helyzetben a minisztérium a szövetséggel egyeztetve arra jutott, hogy megkerülhetetlen a kötelező regisztráció az ilyen berendezések esetében - közölték.
A regisztrációnak köszönhetően a tárca az adóhivatal bevonásával egy országos, naprakész nyilvántartást épít ki, amely segítségével az adóhatóság ellenőre a jövőben egyszerűen megállapíthatja egy automatáról, hogy az legálisan működik-e vagy sem.
A regisztrációhoz gépenként 30 ezer forintos igazgatási költség kapcsolódik, amely megteremti a fedezetét a szektor átláthatóvá és ellenőrizhetővé tételének - olvasható a minisztérium közleményében.
Szöllősi Balázs, a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség elnöke, korábban a VS.hu-nak azt mondta, hogy támogatják a regisztrációs kötelezettséget, viszont irreálisnak tartják a regisztrációs díj összegét.
Szakmabeliek szerint egy automata fél-egy éven belül hoz 30 ezer forint hasznot. Ezért ez az összeg irreális, ennyiért a piaci szereplők töredéke fog csak regisztrálni, vagyis az egész kezdeményezés értelmét veszti - mondta a szövetség elnöke.
A szövetség kalkulációi szerint mintegy 40 ezer automata működik az országban, vagyis a regisztráció díjából mintegy 1,2 milliárd forintra számíthat a költségvetés.
MTI