A "fekete péntek" az Egyesült Államokban az év végi ünnepi vásárlási szezon kezdete, az aznapi forgalom jelzésértékű arra nézve, hogy a vállalatok hogyan zárhatják majd az évet.
A gazdasági állapot barométerének tekintett "fekete pénteki" forgalmi adatok több elemző szerint kedvezőbbek lesznek, mint tavaly; a 2008-as ünnepi időszak évtizedek óta a legrosszabb vásárlási periódust hozta.
A szakemberek derűlátó előrejelzéseiket az óriási árengedményekre, a nagy reklámkampányokra és a korai vásárlási akciókra alapozzák. Szerepet játszik az is, hogy csökkent a piaci verseny, tavaly óta a válság miatt 45 kiskereskedelmi lánc tűnt el.
Az optimista véleményeket azonban a piackutatók óvatos állásfoglalásai kísérik, szerintük a növekvő, immár két számjegyű munkanélküliség kétségessé teszi az erős lakossági költekezést.
A helyzetet rontja, hogy olyan nagy kereskedelmi láncok, mint a J. Crew és a Gap 10-20 százalékkal csökkentették készleteiket, miután tavaly eladatlan árukészletek halmoztak fel. A legtöbb üzletlánc szokás szerint meghosszabított nyitvatartási időben, a játékoktól a tévékészülékekig nagy árengedményekkel várja a vásárlókat. A Toys R Us játékboltjai már éjfél után kinyitottak, a világ legnagyobb kereskedelmi hálózata, a Wal-Mart és a legnagyobb amerikai elektronikai lánc, a Best Buy üzleteinek kapui hajnali 5 órakor nyíltak meg.
Az IBIS World elemző cég tavalyhoz képest 2,8 százalékos forgalomnövekedést jósol, a forgalom nagysága a hét végén el fogja érni a 42,9 milliárd dollárt. Más piackutatók viszont akár 1 százalékos csökkenés is lehetséges. Bár a hétvége nem pontos előrejelzés arra nézve, hogy a következő hetekben mekkora lesz a költekezés, a gyenge "fekete péntek" mindenképpen rossz ómen.
A "fekete péntek" elnevezés onnan származik, hogy sok vállalat könyvelésében ettől a naptól jegyeznek fekete tintával írott nyereséget a piros tintás veszteség után.
MTI/Menedzsment Fórum