A CBRE a magyarországi kiskereskedelmi piacról készített elemzésében kiemelte: az idén - a kínálatot tekintve - még erősen növekedett a kiskereskedelmi ingatlanok piaca, habár inkább a kisebb városokban, semmint Budapesten vagy a nagyvárosokban. Az üzlethelyiségek számára kiadható terület Magyarországon 2009 novemberében elérte az 1,8 millió négyzetmétert, amely magában foglalja az elmúlt 15 év kiskereskedelmi célú fejlesztéseit, a klasszikus, belvárosi, fedett bevásárlóközpontoktól a városszéli, tipikusan egy felszíni parkoló köré épített kereskedelmi parkokig.
A CBRE közleményében rámutatott: még mindig a bevásárlóközpontok összterülete a nagyobb - mintegy 62 százaléka a teljes állománynak -, azonban a kereskedelmi parkok területaránya öt év alatt 11 százalékról 38 százalékra emelkedett. Az idén mintegy 190.000 négyzetméter területtel bővült a belföldi kínálat, ami már látványosan kisebb növekedés, mint a tavaly mért 270.000 négyzetméter. A jövőben várhatóan folytatódik a csökkenés: jelenleg alig 200.000 négyzetméter terület áll építés alatt országszerte, 2011 vége előtt várható átadással.
A társaság közleménye szerint a kétmilliomodik "pláza-négyzetméterre" még jó másfél évet kell várni, mivel a tervezett projektek túlnyomó részét elnapolták, a fejlesztők most inkább bevásárlóközpontot építenek - ha építenek egyáltalán.
A CBRE felmérése alapján Budapesten jelenleg 835.000 négyzetméter kiskereskedelmi terület található, míg a többi közel egymillió négyzetméter fele-fele arányban oszlik meg a regionális városok és az egyéb városok között. Az elmúlt években a Budapesten kívül tapasztalt erős fejlesztői aktivitás eredményeként a főváros részesedése a 2004. évi 67 százalékról 2009-re 46 százalékra csökkent. A regionális városok aránya stabil volt, míg a legnagyobb növekedést felmutatva a 100.000 fősnél kisebb városok részesedése a teljes kiskereskedelmi ingatlanállományban az idén elérte a 28 százalékot, szemben az öt évvel ezelőtti kevesebb mint 10 százalékkal.