4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az EU, a hírek szerint még a novemberi G20-as találkozó előtt rábólinthat a pénzügyi tranzakciós adóra, mely újfent jól mutatja az Unió politikai irányításában rejlő hiányosságokat, illetve hogy a döntéshozók továbbra is azt tartják szem előtt, ami szerintük a hazai közönség, és nem az eurózónába vetett bizalom visszaállítása számára lenne a legjobb. Amennyiben az EU továbbra is ezen az úton halad, úgy az erre szánt erőfeszítések várhatóan nem fogják elérni a kívánt hatást.

A tranzakciós adó (más néven Tobin adó) gondolata a pénzügyi válság kitörése óta már számtalanszor felmerült, mindeddig azonban egyszer sem jutott el a napirendig. A 2009-ben regnáló brit miniszterelnök, Gordon Brown, a skóciai G20-as találkozón egy globális pénzügyi tranzakciós adóval kapcsolatos javaslatot prezentált, mely azonban nem kapta meg a többség támogatását. A volt elnök eredeti kikötése abból állt, hogy vagy mindenki részt vesz a programban, vagy el lehet felejteni. A francia elnök, Nicolas Sarkozy már az év elején sürgetett egy a Tobin-adóhoz hasonló törvényt, mely a Merkel kancellárral való találkozók során visszatérő téma volt. Sarkozynél ez jelentette az alku tárgyát, melynek fejében hajlandó volt támogatni a német követeléseket. Brown javaslata akkortájt (2009 végén) öltött formát, amikor az elnök népszerűsége a mindenkori mélypont közelébe zuhant. Sarkozy is hasonló problémákkal küzdött, az ő népszerűségi mutatója az idei év elején zuhant mindenkori mélységbe, még mielőtt áprilisban előterjesztette volna az adóval kapcsolatos javaslatát. Politikailag nézve úgy tűnt, hogy ezzel két legyet üthetnek egy csapásra: egyrészt előkeríteni némi plusz pénzt, és egyben büntetni a legnépszerűtlenebb "iparágat".

A politikusok arra számítanak, hogy a választópolgárok majd rákapnak erre, a pénzpiacok ennél azonban sokkal szeszélyesebbek. Az adó- és/vagy szabályozási rendszerek variálása, az esetek túlnyomó részében inkább a kizsákmányolás, és nem annyira a pénzszerzés lehetőségének bizonyultak. London közben sikeresen bebiztosította magának nemzetközi pénzügyi központi státuszát, mégpedig az eurókötvény-piac növekedésén keresztül, miután a hitelfelvevőket gyakorlatilag kizárták az USA-ból. A másik fontos tanulság, hogy míg eltolódnak ezek a pénzpiaci központok, addig utólag igencsak nehéz visszaállítani az eredeti helyzetet, még akkor is, ha már megszűnnek a szabályozási és/vagy adóbeli különbségek.

Nagy-Britannia érthetően ellenzi ezt az adót, tekintettel, hogy Európa legnagyobb pénzügyi központját tudhatja magáénak. Továbbá, miután a kormányoknak jelenleg a nyugdíj-megtakarításra kell összpontosítaniuk, ez az adó aláásná azon országokat, melyek eleve alacsonyabb arányú államilag finanszírozott nyugdíjat biztosítanak (ugyancsak Nagy-Britannia). Az alaphelyzet látszólag abból áll, hogy a pénzügyi tranzakció egy rossz dolog, ez azonban egy eléggé gyenge és elhibázott kiindulási pont egy újfajta adó bevezetéséhez.

Azonban a bejelentés magától a Bizottságtól, egészen pontosan annak elnökétől Barroso-tól származott. Barroso ezen felül a Bizottságnak is több hatalmat követel, továbbá, hogy az eurózóna kormányai közös eurókötvényeket bocsássanak ki. Így, míg a választók valószínűleg szimpatizálnak a pénzügyi tranzakciók megadóztatásával (azzal a téves feltevéssel, hogy míg ez egy "rossz" alternatíva, addig még mindig jobb a jövedelmek megadóztatásánál), addig az egész könnyen visszafelé sülhet el, amennyiben arra számítunk, hogy az EU ezzel valójában a közös adópolitikát akarja bevezetni a hátsó bejáraton. A törvény támogatói szerint ezzel nagymértékben növelhető a teljes adóbevétel, azonban mire ott tartunk, hogy 2014-ben (a terv szerint) elinduljon az akció, addig elképzelhető, hogy már nem lesz miből adót szedni, amennyiben a bankok kivonulnak az EU-ból. Ami ennél fontosabb: mindez nem fogja elnyerni a pénzpiacok tetszését, melyek jelenleg sokkal inkább a bankok sebezhetőségével vannak elfoglalva, a várható görög adósság-leírás közepette.

Forrás: FxPro

Jogi nyilatkozat és kockázati figyelmeztetés

Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07) FxPro Financial Services, Karyatidon 1, Ypsonas, Limassol 4180 Cyprus.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!