A Scale Research második alkalommal készítette el Bankindex kutatását. A mintegy 1500 fős, reprezentatív mintán végzett kutatás célja, hogy felmérje egyrészt a banki kapcsolattal rendelkező lakosság banki tapasztalatait, másrészt azt, hogy a bankok mennyire felelnek meg az ügyfelek igényeinek, milyen módon és mértékben jelenik meg köztük a verseny. A bankkapcsolatokkal rendelkező ügyfelek a kutatás szerint úgy érzik, fontosabbak lettek bankjuk számára, mint korábban. Az elmúlt félév pénzügyi válságának egyik, az ügyfelek számára pozitív következménye, hogy a bankok fokozottan odafigyelnek a meglévő ügyfélkörre.
Az ügyfeleket a válság eltérő mértékben érintette, és elsősorban az alacsony jövedelműeket sújtotta. Tavaly március és november között a hitellel rendelkezők havi átlagos törlesztési kötelezettsége alig (31 ezerről 32 ezer forintra) emelkedett. Az igazi problémát a Scale Research kutatói szerint nem is ez jelenti, hanem az, hogy több mint 10 százalékuk esetében a havi törlesztési kötelezettség meghaladja jövedelmük 25 százalékát.
Galla Krisztina, a Scale Research ügyvezető partnere szerint a legkisebb jövedelemmel és az ehhez viszonyítottan relatíve legmagasabb törlesztési aránnyal rendelkezők kerülnek igazán nehéz helyzetbe, az ő esetükben már a jövedelem bármilyen csökkenése, vagy akár egy havi törlesztési probléma is súlyos következményekkel járhat.
A kutatás szerint, minden jövedelmi csoportot együtt vizsgálva az összes hitelállománnyal rendelkező személy 15-16 százaléka eshet fizetési késedelembe. Elsősorban a fiatal házasok kerülhetnek nehéz helyzetbe, mert ők kevés megtakarítással, de gyakran annál több hitellel és személyi kölcsönnel rendelkeznek.
A bankok a válság kezelését illetően eddig jól vizsgáztak, az összesített teljesítményt jelző Bankindex a félév során 24 pontról 37 pontra emelkedett, ami javuló megítélésükről tanúskodik. A pozitív változás az egyik alindex, az úgynevezett bankválasztás növekedésével magyarázható, ennek értéke ugyanis közel háromszorosára nőtt.
Az ügyfelek a kutatás szerint megfelelő ajánlat esetén hűségesebbek saját bankjukhoz, különösen felértékelődik tehát azon bankok versenyelőnye, amelyek érett, a mindennapi működésbe beépülő CRM (Customer Relationship Management) megoldással rendelkeznek.
A jelenlegi pénzpiaci helyzetben az ügyfelek is igénylik a pénzügyi tanácsokat, ám ezen üzenetek célzott eljuttatása a meglévő ügyfélkör számára körültekintően kidolgozott üzleti modellt és támogató infrastruktúrát igényel.
A tavaly október közepe és november eleje között zajló második kutatási hullám adataiból érdekes ellentmondás rajzolódik ki. Annak ellenére, hogy a gazdasági kilátásokkal kapcsolatban ebben az időszakban szinte csak negatív tartalmú hírek jelentek meg, az átlagember mégis úgy érzékelte, hogy kevesebb kifejezetten jó hírt hallott, nem pedig úgy, hogy kifejezetten rossz híreket lehetne hallani a bankokról. Miközben 40 százalékkal csökkent azok aránya, akik szerint pozitív hírek jelentek meg a bankokról, addig a negatív híreket tapasztalók aránya nem változott.