Az államháztartás központi alrendszere a helyi önkormányzatok nélkül vett 30,8 mililárd forintos hiánya egyébként 2009 óta a legjobb májusi állapotnak számít. Akkor ugyanis 35 milliárdos pluszban fejezte be az év ötödik hónapját a költségvetés.
Május hónappal bezárólag pedig 559 milliárd forint hiányt termelt ki az államháztartás, ami az éves hiánycél 63 százalékát teszi ki. Ilyen összevetésben kicsit rosszabbul állunk mint tavaly, akkor ugyanis az év első öt hónapjában 344 milliárdos hiány termelődött.
A 2012. és a 2013. év költségvetésének teljesülése tekintetébenaz NGM felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes adónemeket érintő változások következtében (néhány adónemből származó bevételi előirányzat csökkent, bizonyos adónemek megszűntek, illetve módosultak, másrészt új adónemek kerültek bevezetésre) a két időszak összehasonlítása mindezen tényezők torzító hatásának kiszűrése nélkül nem lehetséges. Ezen kívül idén jelentős szerepet játszanak a hiány alakulásában az átvett önkormányzati intézmények is.
Az államháztartás központi alrendszerén belül a központi költségvetés 59,8 milliárd forintos deficittel, az elkülönített állami pénzalapok 6,1 milliárd forintos, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pedig 22,9 milliárd forintos szufficittel zártak.
Több lett a bevétel...
A központi költségvetés első öt havi bevételei az előző év azonos időszakához képest közel 154 milliárd forinttal nagyobb összegben alakultak. A magasabb teljesülés hátterében egyrészt egyes adóbevételek – például a személyi jövedelemadó ‑ előző évet meghaladó befizetései, valamint az idén bevezetett új adónemekből befolyt bevételek, másrészt pedig a központi költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok magasabb összegű bevételei állnak. Emellett nagyobb összegben alakultak az állami vagyonnal kapcsolatos befizetések és az egyéb bevételek is.
... de a kiadás is több lett az átvett intézmények miatt
A központi költségvetés első öt havi kiadásai mintegy 478 milliárd forinttal magasabb összegben teljesültek, mint az elmúlt év azonos időszakában, mely elsősorban a költségvetési szervek és szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásainak ‑ az intézményi struktúraváltással összefüggő ‑ idei nagyobb összegű teljesülésével függ össze. (A 2013. évben már központi kiadásként jelentkeznek az átvett egészségügyi, szociális és egyéb intézmények kiadásai, valamint a köznevelésben a pedagógusok illetménye.) Ezen kívül meghaladták az előző évi kifizetéseket az egyedi és normatív támogatások, a lakásépítési támogatások, a kezességérvényesítések és az egyéb kiadások is.
Kamatkiadásokkal is jól állunk
A kamatkiadások 2013. május végén 500,2 milliárd forintot tettek ki, 39,2 milliárd forinttal kevesebbet, mint az előző év megfelelő időszakában, a kamatbevételek pedig 49,9 milliárd forintos szintet értek el, 4,1 milliárd forinttal kevesebbet az előző évinél. A nettó kamatkiadás (450,3 milliárd forint) így összességében 35,1 milliárd forinttal kedvezőbb az előző év azonos időszakához képest.
Pluszos TB alapok
A társadalombiztosítási alapok 2013. május végi 121,4 milliárd forintos szufficitje a Nyugdíjbiztosítási Alap 70,6 milliárd forintos, valamint az Egészségbiztosítási Alap 50,8 milliárd forintos többletéből tevődik össze. 2012. május végén az Alapok együttes hiánya 2,3 milliárd forintot tett ki. A különbség elsősorban bevételi oldalon jelentkezett, az előző évinél magasabb összegben teljesültek többek között a Nyugdíjbiztosítási Alap szociális hozzájárulási adó- és járulékbevételei, az egészségügyi hozzájárulások, valamint az Egészségbiztosítási Alap költségvetési támogatásai, térítései is. Ez utóbbi jogcím 2013-tól már a munkahelyvédelmi akciótervvel összefüggő hozzájárulásokat is tartalmazza.
Pluszos elkülönített pénzalapok
Az elkülönített állami pénzalapok május végi 47,1 milliárd forintos többlete az előző év azonos időszakához képest kedvezőtlenebb lett. Az alapok összes bevételei 11,3 milliárd forinttal alacsonyabban, kiadásai pedig 3,4 milliárd forinttal magasabban teljesültek az előző év azonos időszakához viszonyítva. A bevételek közül a Nemzeti Foglalkoztatási Alap szakképzési hozzájárulás bevételéből folyt be kevesebb, ezen felül az Alap a szociális hozzájárulási adóból az idén már nem részesül. A kiadások közül a Nemzeti Foglalkoztatási Alap Start-munkaprogram teljesítése - az előirányzatnak megfelelően - alakult magasabb összegben.
mfor.hu