4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Quaestor-üggyel összefüggésben kiterjesztette kedden a parlament a banktitoknak nem minősülő adatok körét.

A Magyar Fejlesztési Bankról (MFB) szóló törvény módosítását az Országgyűlés költségvetési bizottságának a brókerbotrányt vizsgáló albizottsága javasolta, az előterjesztést a kormánypártok képviselői mellett a testület MSZP-s és jobbikos tagja is aláírta.

A 146 igen szavazattal, 7 nem ellenében, 27 tartózkodás mellett megszavazott törvénymódosítás értelmében nem banktitok a Quaestor Pénzügyi Tanácsadó Zrt.-nek - továbbá a részesedésével működő gazdasági társaságoknak - az MFB-vel kötött ügyleteire vonatkozó szerződés, biztosítéki szerződés, az ügyletekhez kapcsolódó igényérvényesítési eljárások irata, valamint a döntés-előkészítés és a döntéshozatal során keletkezett irat, adat.

A törvényjavaslat indoklása szerint az intézkedés a közügyek átláthatóságát szolgálja, mivel 2010 előtt az MFB állami tulajdonú hitelintézetként finanszírozást nyújtott a Quaestor vállalatcsoport egyik tagjának.

Szűcs Lajos, a parlamenti albizottság fideszes elnöke korábban azt mondta, a törvénymódosítás azt is szolgálja, hogy az albizottság a Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól megkapjon olyan észrevételeket, vizsgálati eredményeket, amelyek az MFB és a Quaestor-csoport ügyleteit érintik.

Az Országgyűlés kedden Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter javaslatára - 118 igen szavazattal, 37 nem ellenében, 26 tartózkodás mellett - ugyancsak változtatott az MFB-törvényen azzal a céllal - mint az az indoklásban olvasható -, hogy átalakítsa a fejlesztési bank részesedésszerzésére vonatkozó szabályozási struktúrát. A tárcavezető szerint a módosítással az MFB Zrt. közvetlen és közvetett tulajdonszerzése a jelenleginél rugalmasabb döntéshozatali formában, de a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározott keretek között történhet majd.

Így tételesen meghatározták, hogy az MFB Zrt. a tevékenységük jellege, valamint egyéb szempontok szerint milyen gazdálkodó szervezetekben szerezhet közvetlenül vagy közvetve tulajdonrészt. A lista élén állnak a pénzügyi intézmények, befektetési vállalkozások, árutőzsdei szolgáltatók és elszámolóházak.

A szabályozás összhangban van a nemzeti vagyonról szóló törvénnyel, amely a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter hatáskörébe utalja a részesedésszerzésről való döntést - olvasható a részletes indoklásban.

A törvénymódosítás rögzíti: az MFB a befektetett pénzügyi eszközhöz kapcsolódó befektetési tevékenységet is alaptevékenységként végzi.

A parlament szigorította a pénzügyi szolgáltatók felügyeletét is

Az Országgyűlés kedden a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében - az elmúlt időszak brókerügyei miatt - több ponton szigorította a pénzügyi szolgáltatók felügyeletére vonatkozó szabályozást. A törvényjavaslat zárószavazását, miután a Ház nem fogadta el a kétharmados passzusokat, két héttel ezelőtt elhalasztották, az azóta átdolgozott előterjesztést most egyszerű többséggel szavazták meg a képviselők.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter javaslatát a parlament 117 igen szavazattal, 39 nem ellenében és 24 tartózkodás mellett hagyta jóvá.

A Ház döntésével a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legalább háromévente átfogó vizsgálatot végez majd például a hitelintézeteknél, biztosítóknál, befektetési vállalkozásoknál, árutőzsdei szolgáltatóknál, befektetési alapkezelőknél. A felügyelet a vizsgálat eredményétől függően a korábbinál nagyobb bírságokat is kiszabhat.

Lényeges újítás, hogy a helyszíni vizsgálat haladéktalanul is megtartható, továbbá indokolt esetben lezárt területet, épületet, helyiséget is fel lehet nyitni az ott tartózkodók akarata ellenére is.

A képviselők bevezették a rendkívüli célvizsgálatot, amely súlyos piaci visszaélés gyanúja esetén hajtható végre, a célvizsgálatoknál rövidebb határidőkkel. A parlament emellett részletesen szabályozta a jegybanki fogyasztóvédelmi célvizsgálatot is, amelyet például akkor indíthatnak, ha a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése fogyasztók széles körét érinti.

A törvénymódosítással a Befektető-védelmi Alap (Beva) által fizetendő kártalanítás mértéke 100 ezer euróra emelkedik.

A pénzügyi szolgáltatók felügyeletére vonatkozó szabályozásról már két héttel ezelőtt határozott volna a Ház, ám a zárószavazást a kormányoldal kérésére elhalasztották, mert az előterjesztés minősített többséget igénylő rendelkezései nem kapták meg a szükséges szavazatszámot: a kormánypártok 131 igen szavazata mellett az ellenzék nemet nyomott, illetve tartózkodott.

Az előterjesztő ezt követően átdolgozta az egységes javaslatot, a törvényalkotási bizottság zárószavazás előtti módosító javaslatának elfogadásával pedig a Ház kedden elhagyta a sarkalatossági záradékot az indítványból, így egyszerű többséggel is megszavazhatták.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!