2p

Csaknem 345 milliárd forintot költöttek a vásárlók a boltok sajátmárkás élelmiszereire tavaly, az élelmiszerek teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalmából ezeknek a termékeknek a részaránya értékben 25 százalékra nőtt 2012-ben, az előző évi 24 százalék után - közölte a Nielsen piackutató vállalat legfrissebb felmérésének eredményeit.

A növekedés egyik oka a Nielsen szerint, hogy tíz magyar fogyasztóból nyolcan változtattak költési szokásaikon, mert háztartásuk kiadásain spórolnak. A változtató fogyasztók kétharmada olcsóbb élelmiszerekre váltott, amelyekbe beletartozhatnak a láncok saját márkás árucikkei is.

A másik ok, hogy a modern boltláncok közül új üzletet szinte csak a diszkont csatornában nyitottak az utóbbi időben - írja a Nielsen.

A cég hozzáfűzi, hogy a bővülő bolthálózat is közrejátszik abban, hogy a diszkontokban kiemelkedő szerepet játszanak a sajátmárkás élelmiszerek: részarányuk 62-ről 63 százalékra emelkedett a csatorna teljes bevételéből, éves összehasonlításban.

A diszkont az egyetlen üzlettípus, amelynek élelmiszerforgalmán belül nőtt a kereskedelmi márkák aránya tavaly. A szupermarketekben ugyanis 25-ről 23 százalékra csökkent 2012-ben 2011-hez képest, míg a hazai láncokban stabilan 17 százalék, és hipermarketekben is változatlanul 14 százalékos a kereskedelmi márkák aránya.

A Nielsen kimutatása szerint leginkább az állateledelek és a mélyhűtött termékek vásárlói részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat, amelyekre a két kategória forgalmából 51, illetve 45 százalék jutott múlt évben, értéket tekintve. A  kereskedelmi márkák - értékben mért - piaci részesedése a legalacsonyabb az alkoholos italoknál volt 15, valamint az édességeknél 19 százalékkal.

Háztartási vegyi áruk és kozmetikumok közül több mint 50 milliárd forintnyi került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás árucikkekért tavaly. Ez a Nielsen által mért 70 kategória teljes bevételének 17 százaléka, egy százalékponttal több, mint tavalyelőtt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!