3p

A miniszterelnök nullás költségvetést szeretne, vagyis azt, hogy ne költsön többet az állam, mint amennyi pénzt beszed - és az elmúlt pár év fényében ez nem is tűnik megvalósíthatatlannak!

A cél önmagában jó, végre talán meg tudnánk szabadulni a minket évtizedek óta nyomorgató adósságtehertől, de attól tartok, hogy a jelenleg ciklikusan nagyon jó helyzetben lévő magyar gazdaság ereje pár év múlva tovatűnik, és akkor ismét elkezd nőni az adósság. A helyzet nagyon emlékeztet a 2000-es amerikai költségvetési szituációra, érdemes is ezzel egy kicsit foglalkozni.

A 90-es évek végének nagy fellendülése, az Internet-boom, a hatalmas árfolyamnyereségadóból származó bevételek és a Hidegháború vége miatti hadi kiadáscsökkenés miatt az amerikai költségvetési helyzet nagyon gyorsan javult, és 1998-tól többletes volt:

https://research.stlouisfed.org/fred2/series/FYFSD/

Egyébként az egyik legjellemzőbb dolog, hogy a recessziók idején folyamatosan alulbecslik a költségvetés hiányát, a fellendülés idején viszont meglepően nagyok a bevételek, és sokkal jobban alakul a büdzsé helyzete, mint bárki várta volna. Ez volt a helyzet a 90-es évek végének nagy amerikai fellendülése idején, és ez a helyzet most Magyarországon is. Olyan gyorsan javult akkor a költségvetési helyzet, hogy a FED-nél komoly tanulmányok készültek arra vonatkozóan, hogy hogyan bonyolítja majd a jegybank a monetáris műveleteit, ha már nem lesz államadósság, tehát nem lesznek állampapírok. Itt a GDP-arányos adósság alakulása:

https://research.stlouisfed.org/fred2/series/GFDEGDQ188S

Miben tévedtek akkor, miért nem maradt fenn a szufficites állapot?

A legfontosabb a recesszió volt: 2001-3 között nagyon akadozott az amerikai gazdaság gépezete, a tőzsdei összeomlás ennek fontos részét képezte: a bevételek jelentős része vált köddé. A másik fontos tényező a hadi kiadások megugrása volt, és e kettő már nagyjából gondoskodott is róla, hogy azóta is deficittel működjön a költségvetés.

Ha most Magyarországra fókuszálunk, akkor látható, hogy a helyzet hasonló. Egyrészt adott egy fellendülés (ami persze jórészt az európai pénzesőn alapul), ami meglepően gyorsan javítja a bevételi oldalt, miközben a globális kamatcsökkenés miatt az államadósság kamatterhei is nagyon gyorsan csökkennek. Ezek a folyamatok a következő 2-4 évben még kitartanak, és nem lehetetlen, hogy elérjük a nulla közeli költségvetési egyenleget, és GDP-arányosan csökkenni is fog az államadósság, de a folyamat hosszútávon egyelőre nem tűnik fenntarthatónak:

1. Az EU-pénzek eltűnésével 2019/20-tól a magyar gazdaság növekedése várhatóan nulla közelébe esik vissza, és ez önmagában a bevételek csökkenéséhez vezet
2. A hazai államszervezet rendkívül alulfinanszírozza az egészségügyet és oktatást, ez nem fenntartható, valamikor emelni kell a kiadásokat
3. Az elöregedés önmagában is hatalmas és egyre növekvő terhet ró a költségvetésre
4. A kamatcsökkenés egyenlegjavító hatása sem tart örökké, ha elkezdenek emelkedni a kamatok, akkor ismét romlani fog az egyenleg

Összességében azt látjuk, hogy a 90-es évek végének USA-jához hasonlóan Magyarország kivételesen jó ciklikus helyzetben van, ami várhatóan még pár évig kitart, és addig minden rendben lesz a költségvetéssel is, de a folyamat ingatag lábakon áll, nem fenntartható. Amennyiben nem történik komoly strukturális változás az állam és a gazdaság szervezetében, amely a versenyképesség drasztikus javulásával járna, akkor a jelenlegi javulás a következő évtizedben éppúgy köddé válik, mint ahogy USA-ban is történt, és ismét elkezd majd nőni az adósság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!