3p

Az adósság leépülésének elmúlt években mutatott ütemét nézve jelenleg elég nehezen elképzelhető, hogy 3 év múlva minimum 6,9 százalékponttal lesz kisebb a GDP-arányos államadósságunk. Márpedig Barcza szerint 2018-ra 70 százalékos lesz a rátánk.

Barcza György, az Államadósság Kezelő Központ vezetője pár nappal ezelőtti nyilatkozata szerint a gazdasági folyamatokat tekintve 2018-ra összejöhet a 70 százalék körüli adósságráta. Mivel tavaly év végén 76,9, az idei első negyedévben pedig 77,6 százalék volt a ráta mértéke, meglehetősen nehéz elképzelni azt, hogy 3 év múlva 70 százalék körül mozog majd ez a mutató. Főleg akkor, ha kicsit visszatekintünk a múltba, akkor ugyanis kiderül, hogy 2011 óta tavaly év végéig 4,1 százalékponttal mérséklődött a GDP-arányos mutató. Ráadásul úgy, hogy a magánnyugdíjpénztári vagyon beolvasztása jelentősebb mértékben hozzájárult az adósság mérsékléséhez. A 70 százalékos ráta eléréséhez pedig a jövőben ennél a 4,1 százaléknál is több, minimum 6,9 százalékpontos mínuszt kellene összehozni. Ebből a szempontból tehát igencsak optimista kijelentést tett az ÁKK vezére. 

Ha azonban a kormány makrogazdasági prognózisokat megvizsgáljuk, akkor Barcza cikkünk elején hivatkozott kijelentését még némi pesszimizmussal átitatottnak is tekinthetjük. A konvergenciaprogram számaiból levezetve 69,3 százalékos rátát vetítenek előre Orbánék.

Hogy jött ki ez a szám?

A 2018-as adósságráta meghatározásához először a nevezőt, vagyis a teljes államháztartási adósságot kellett megbecsülnünk. A 2014-es év végi állományt a konvergenciaprogramban az évenkénti tervezett ESA-hiányok mértékével növeltük meg. Igaz, hogy az államadósságnál a pénzforgalmi hiány a meghatározó tényező, ám erre vonatkozóan nem álltak rendelkezésünkre adatok, ezért használtuk a konvergenciaprogram ESA-számait (A kettő között egyébként nincs nagy differencia). Mindezek eredményeként 2018-ra 27 290 milliárdos állományt kaptunk a 2014-es 24 518 milliárdos államadósság után.

Ez után a számláló, vagyis a GDP értékének becslésénél viszonylag könnyű dolgunk volt, hiszen a folyó áras GDP növekedési mértékével számolva 2018-ra 39 358 milliárdot kaptunk a tavaly év végi 31 863 milliárd után.

Az általunk becsült államadósság és GDP hányadosa pedig 69,3 százalék lett, ami 0,7 százalékponttal alacsonyabb a Barcza által említettnél.

A két ráta közötti differencia alapvetően két tényezőből fakadhat.

1. A fentebb már említett ESA és pénzforgalmi hiány közötti eltérés.

2. Az 1-es pontban megfogalmazott különbséget az még tovább növelheti, ha az állam úgy szerez tulajdonrészt valamiben, hogy az az ESA-hiányt nem növeli, a pénzforgalmit viszont igen.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!