6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány nagyon magabiztosan nyilatkozik arról, hogy június elején megkezdődhetnek a hivatalos tárgyalások a nemzetközi szervezetekkel egy újabb hitelcsomagról, azonban a legkritikusabban bírált törvényen továbbra is csak részben módosítanának, és kérdés, hogy ez Brüsszelnek elég lesz-e. Mfor.hu-háttér.

Hónapok óta tartó vita végére tennének pontot

Tavaly év vége óta tart a huzavona a magyar jegybanktörvény körül, már az elfogadás előtt is többen arról győzködték a kormányt, hogy fontolja meg a jogszabályt. Maga José Manuel Barroso bizottsági elnök is levelet írt Orbán Viktornak, amire a magyar kormányfő udvarias hangvételű elutasítással válaszolt saját bevallása szerint. Végül december 30-án a parlament elfogadta a kifogásolt jogszabályt, ami január elsején hatályba is lépett.

Az év elején aztán kiderült, hogy Brüsszelnek olyan komoly kifogásai vannak a törvénnyel szemben, melyek akár a novemberben kezdeményezett IMF-tárgyalásokat is megakaszthatják, ezért hosszas egyeztetés kezdődött. A mostanra összeállt kép alapján a Bizottság elsősorban azt kifogásolta a törvényben, hogy az lehetővé teszi a Monetáris Tanács jelenlegi hétről kilenc főre bővítését és egy harmadik alelnök kinevezését. Az Európai Központi Bank (EKB) korábbi jogi szakvéleménye szerint ez felveti az intézmény függetlenségének kérdését, mivel a mindenkori kormány az új vezetők kinevezésével befolyásolni tudná a nemzeti bankot.

További kifogás volt, hogy a kormány tavaly 8 millió forintról 2 millióra csökkentette Simor András jegybankelnök fizetését. Ezzel kapcsolatban Simor jelezte, hogy lemond a fizetéséről és mandátuma lejártáig havi egy forintért végzi munkáját, erre a felvetésre azonban azóta sem kapott választ a miniszterelnöktől. Először az sem tetszett az EU-nak, hogy az új jegybanktörvény értelmében az MNB elnökének az Alaptörvényre kell esküt tennie.

Brüsszelnek az eredeti törvényben azzal sem tudott egyetérteni, hogy a kormány képviselője szavazati jog nélkül részt vehet a Monetáris Tanács ülésein, és előzetesen megkapja annak napirendjét. Abban igaza van a kormánynak, hogy ez az elmúlt húsz évben is így volt, és eddig senki nem kifogásolta, most azonban a jelek szerint bekeményített a Bizottság. Emellett az MT-tagok felmentését kritizálta a brüsszeli testület, ugyanis a törvény értelmében súlyos kötelezettségszegés esetén felmenthetők lettek volna a döntéshozók.

Április végén jött az áttörés

A Bizottság végül április végén látta elérkezettnek az időt arra, hogy engedjen a magyar kormánynak. "A Bizottság késznek mutatkozik arra, hogy megkezdje a hitelcsomagról szóló tárgyalásokat Magyarországgal. Garanciákat kaptunk arra, hogy a magyar hatóságok megváltoztatják a jegybanktörvényt és garantálják az intézmény függetlenségét. A tegnapi eszmecseréből világosan kitűnt, hogy a jogszabályt hamarosan módosítani fogják" - indokolta a döntést Olivier Bailly, a testület szóvivője április 25-én.

A jelek szerint Orbán és Barroso előző napi találkozóján sikerült meggyőzni Brüsszelt arról, hogy készek vagyunk módosítani a jegybanktörvényt. Brüsszel azt is bejelentette, hogy a nyitva maradt kérdések miatt nem fordul az Európai Bírósághoz.

Akkor most független lesz a jegybankunk?


A fentiekből elvileg az következik, hogy sikerült meggyőzni az EU-t arról, hogy független lesz a magyar jegybank. A tavaly elfogadott törvénnyel kapcsolatos módosításokat még április 17-én nyújtotta be a kormány, ezekről szavaz június 4-én a parlament, utána a kormány szerint megkezdődhetnek a hivatalos IMF-tárgyalások.

Ha azonban jobban megnézzük a benyújtott módosító javaslatokat, akkor az derül ki, hogy csak a kifogások egy részét kezelik. Hatályon kívül helyezik például azt a passzust, mely szerint a kormány képviselője megkapja az MT napirendjét és szavazati jog nélkül részt vehet az üléseken. Emellett az elfogadásra váró módosítók úgy változtatják meg az MT-tagok felmentésének rendjét, hogy arra csak a Központi Bankok Európai Rendszere (KBER) Alapokmányának 14.2 cikkében meghatározott okból van lehetőség. Emellett a módosítással a kormány elállt attól a tervétől, hogy az MNB-t a későbbiekben összevonja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével (PSZÁF).

"Nem gond, ha a jegybankelnök fizetése bíróság elé kerül, álláspontunk szerint jó esélyünk van arra, hogy egy független bíróság előtt az álláspontunkat érvényesíteni tudjuk" - vázolta fel Fellegi Tamás a Bizottság kedvező döntését követően. A nemzetközi intézményekkel való kapcsolattartásért felelős tárcanélküli miniszter hozzátette, hogy a jegybank elnökének eskütétele szintén elvi kérdés, ezt is készek bíróság előtt megvédeni.  

Fellegi Tamás hozzátette: a kormány továbbra is indokoltnak tartja egy harmadik MNB-alelnök kinevezését és a Monetáris Tanács kibővítését, de vállalta azt, hogy a jelenlegi elnök mandátumának jövő márciusi lejártáig ezt nem lépi meg.  

Kérdés, ez elég lesz-e Brüsszelnek

Összefoglalva tehát a legnagyobb kérdés az, hogy a fenti módosítások elegendők lesznek-e az Európai Bizottságnak ahhoz, hogy elkezdjék a konkrét tárgyalásokat, vagy a módosítások elfogadása után további aggályokat vetnek majd fel. Könnyen lehet például, hogy az új MT-tagok és alelnök kinevezése kapcsán a "megígérem, hogy nem teszem meg" hozzáállás nem lesz elég, hanem ezt is törvényben akarják majd látni Brüsszelben. Emellett a két nyitva maradt kérdés, Simor fizetése és az eskü kapcsán elvileg akár azt is mondhatja az EB, hogy amíg a Bíróság nem dönt, addig nem tekinti megoldottnak azokat.

Az április végén tapasztalt kedvező hangvétel elvileg arra utalhat, hogy az EU belenyugszik abba, hogy a magyar kormány nem hajlandó minden kért változtatást végrehajtani, ezt támaszthatja alá az is, hogy az elmúlt hetekben a Bizottság nem nyilatkozott a jegybanktörvény módosításával kapcsolatban. Mindez azonban jelentheti azt is, hogy megvárják a parlamenti szavazást, majd az elfogadott törvény angol fordításának birtokában döntenek arról, hogy szerintük így megfelel-e az uniós normáknak.

A bürokratikus lépések miatt egyébként sem valószínű, hogy a június 4-i parlamenti szavazás után napokon belül automatikusan elindulnak a tárgyalások, hiszen a módosított törvényszöveg angol fordítását elvileg el kell küldeni az EKB-nak és az EB-nek, majd ők annak tanulmányozása után mondják ki a végső szót.

Beke Károly
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!