4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kereskedelmi mérleg és a külföldi tőkebefektetések tekintetében a csatlakozás fő nyertese az Európai Unió és az EU vállalatai voltak, azonban ez nem egy zéró összegű játék volt, hiszen nem kétséges, hogy az európai uniós tagság több szempontból is előnyösnek bizonyult Magyarország számára - mondta Palánkai Tibor Széchenyi-díjas közgazdász professzor az MTI-nek.

Palánkai Tibor kiemelte: Magyarország számára a valamivel talán kisebb nyereség fontosabb volt a magyar gazdaság szempontjából mint adott esetben az EU gazdaságának nagyobb nyeresége.

Az ország európai integrációja már korábban, tulajdonképpen a társulási szerződés 1991-es aláírásával elkezdődött, amelynek hatásaként a gazdasági kapcsolatok dinamikus növekedésnek indultak, és a csatlakozás idejére már az ország külkereskedelmének több mint háromnegyede bonyolódott az EU-val. A piacok már a szabadkereskedelmi megállapodással kinyíltak és ez egy nagyon dinamikus, sőt látványos kereskedelemnövekedést eredményezett , hiszen a szovjet orientációból kellett az Európai Közösség országaiba irányuló külkereskedelem körülbelül 25-30 százalékos részesedését 75-80 százalékos részesedés közelébe felemelni bő egy évtized alatt - mondta Palánkai Tibor.

Ezzel összefüggésben a külföldi tőkebefektetések elérték a magyar GDP egynegyedét, és ezzel a globális és az európai integráltság egy olyan szintjét érte el az ország, amely hasonló a régi tagállamok szintjéhez. Reálgazdasági értelemben Magyarország tehát már a csatlakozás idejére integrálódott az Európai Unióval.

Az EU-tagság hozzájárult a magyar export jelentős mértékű szerkezeti átalakulásához, ami például azt jelenti, hogy a csúcstechnikai termékek aránya körülbelül egynegyedre nőtt a magyar exportban, amely arány megfelel a legfejlettebb országok exportstruktúrájának. Emellett az általános gazdasági szerkezet - a szolgáltatások arányának növekedése és a mezőgazdaság arányának csökkenése - is közeledett az EU vezető országainak struktúráihoz. A teljes jogú tagság emellett segítette a tőkebeáramlás növekedését, és hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország markánsan tőkeexportőr országgá váljon.

A közgazdász professzor rámutatott: a 2004-es csatlakozás óta Magyarországnak, a 2004-ben és 2007-ben csatlakozott új tagállamok felé irányuló gazdasági, elsősorban kereskedelmi kapcsolatai rendkívül dinamikusan nőttek. Ennek a folyamatnak az egységes piaci szabályozások új tagállamokkal szembeni bevezetése is ösztönzést adott. Hozzátette: relatív értelemben csökkent a régi tagországokba irányuló magyar export. Másrészről ugyancsak dinamikusan alakultak a kapcsolatok a nem tagországokkal, hiszen Magyarország külső vámszínvonala viszonylag magas, 7-8 százalékos volt a csatlakozás előtt, és ez megfeleződött a tagsággal, a közös külső vámok átvételével. Ennek következményeként kedvezőbb feltételekkel tudtak exportálni Magyarországra az Európai Unión kívüli államok.

Palánkai Tibor a magyar átmeneti mentességeket, "derogációkat" értékelve elmondta: a régi tagállamok által fenntartott munkaerőpiaci korlátozások nem érintették Magyarországot, mivel nem volt masszív munkaerő-kiáramlás, ráadásul mára néhány ország kivételével feloldották vagy enyhítették ezeket a korlátozásokat a régi tagállamok. Az uniós állampolgárok magyarországi földtulajdonszerzésének korlátozásával kapcsolatban Palánkai Tibor megjegyezte: erről vegyesek a vélemények, hiszen az intézkedés egyrészt védi a magyar földet, másrészt azonban hátráltatja a magyar mezőgazdaság modernizációját.

A magyar mezőgazdaság jelentős többlettámogatásokhoz jutott az uniós tagsággal, azonban külön elemzést igényelne, hogy ezeket a támogatásokat mennyire hatékonyan használta fel az ország.

A magyar EU-integrációs mérleg megvonásánál nem lehet megkerülni a magyar, 2001-2007 közötti gazdaságpolitikát, amely lényegében az általános egyensúlybomlás időszakának nevezhető. 2001 környékén az inflációs cél kivételével Magyarország közel volt a maastrichti kritériumok teljesítéséhez, azóta azonban jelentősen leromlott a gazdasági teljesítmény a költségvetési hiány felhalmozódásával, valamint a növekedés lelassulásával - mondta Palánkai Tibor. A válság felszámolása 2006-2007-ben megkezdődött, azonban 2007-től bejött a nemzetközi pénzügyi és világgazdasági válság, és Magyarország erős globális integráltsága következtében ez a válság komoly következményekkel járt az ország számára. A professzor hangsúlyozta: jelenleg sokkal rosszabb, súlyosabb helyzetben lenne Magyarország, ha nem lenne tagja az EU-nak, és kedvezőbb állapotban, ha már tagja lenne az eurózónának. Utóbbi esetben ugyanis azt a sajátos adósságválságot és "hitelbuborékot", amely az árfolyamkockázat következtében állt elő Magyarországon, el lehetett volna kerülni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!