A bankadó valamilyen formában magasabb költségeket hoz az ügyfelek számára - mondta Walter Rothensteiner az osztrák rádió reggeli műsorában. Az adó nem fog "egy az egyben" megjelenni az ügyfeleknél, de túlzás volna azt állítani, hogy nem fogja érinteni őket - mondta.
Rothensteiner bírálta az osztrák kormányt, amiért az évi 500 millió eurós adó bevételéből 150 milliót a tartományoknak akar átadni. Ez nem egyezik meg a kormány eredeti érvelésével, miszerint a szövetségi költségvetésnek szüksége van a bankadóra, hogy Ausztria teljesítse a maastrichti kritériumokat.
Sajtóértesülések szerint banki körökben már előzőleg is bírálták a tartományoknak juttatandó részt, azzal érvelve, hogy a központi költségvetéssel ellentétben a tartományok nem járultak hozzá a bankmentő csomaghoz.
Többletterhet fog jelenteni az ügyfeleknek az árfolyamnyereség-adó tervezett kiterjesztése is - mondta Rothensteiner. Megismételte a pénzintézetek korábbi bírálatát, miszerint az adó beszedése a bankoknak 250 millió euró kiadást jelent a számítástechnikai követelmények miatt.
Ewald Nowotny, az Osztrák Nemzeti Bank elnöke a múlt pénteken úgy vélekedett, hogy a kisbefektetők az erős verseny miatt nem fogják megérezni a nyereségadó hatását.
A 2011-től, határozatlan időre szóló osztrák bankadó nagyobbik tételét a mérlegfőösszeg alapján kiszabott közteher jelenti. Az adókulcs az adóalaptól függően 0,055 vagy 0,085 százalék lenne. A másik tétel a derivatívák úgynevezett spekulációs kereskedelmének megadóztatása, ebből 160 millió euró bevételt várnak.
Az állam bankadóból származó bevételét csökkenti, hogy egyúttal eltörlik az ügyfeleket terhelő hitelszerződési illetéket. Ez évi 150 millió euró bevételt jelentett a költségvetésben.
A tervek szerint az árfolyamnyereség-adót a részvényeken túl kiterjesztik a kötvényekre és a befektetési alapok termékeire is. Az egyéves spekulációs határidőt eltörölnék, helyette minden realizált nyereségre vonatkozna az adó. Nem vonatkozna a szabály szigorúan vett előtakarékosság jellegű értékpapírokra, így a magán-nyugdíjbiztosításokra (magán-nyugdíjpénztárakra) és az állami prémiummal támogatott adómentes nyugdíj-előtakarékosságra sem. Azokra a pénzügyi termékekre azonban kiterjed az új adó, amelyeket bár előtakarékossági termékként kínálnak a pénzintézetek, de a törvény szerint nem minősülnek azoknak.
MTI