A dohánytermékek ára 4 százalékkal nőtt júliusban az előző év hasonló időszakához képest – derül ki az KSH inflációs statisztikájából. Ez azt jelenti, hogy már második hónapja gyorsul az áremelkedés üteme, júniusban ugyanis 3,2 százalékos volt az éves bázisú drágulás, azt követően, hogy az év első felében 3 százalék alatti szintre állt be.
Még látványosabb, ha nem az éves, hanem a havi bázisú változást nézzük, ami júliusban elérte az 1 százalékot, de júniusban is 0,8 százalékos volt. Ilyenre utoljára 2014 februárjában volt példa.
Az elmúlt évek nem igazán voltak jó hatással a dohányosok pénztárcájára. 2012-ben a jövedékiadó-emelés, 2013-ban a dohányboltok és a magasabb árrés eredményezett nem elhanyagolható drágulást. Az alábbi grafikonon három, a KSH által rendszeresen vizsgált cigarettamárka árának emelkedése látható.
A mostani mozgás mögött vélhetően az áll, hogy a kormány - ígérete ellenére – állandóvá tette a dohányiparra kivetett egészségügyi hozzájárulást, amely több mint 10 milliárd forint extra terhet jelent majd a szektornak minden évben. Ezt az adót egyébként Brüsszel is vizsgálja. Ugyancsak az áremelkedés irányába hathat a dohány-kiskereskedelmi ellátó november 1-i indulása, bár ennek hatásáról majd később tudunk megbizonyosodni. Emellett áprilisban ismét emelkedett a dohánytermékek jövedéki adója.
Berúgni is drágább
A cigaretta mellett drágultak még az alkoholos italok is. A tömények 10 százalékkal az év eleji jövedékiadó-emelés miatt, de a borok is 2,8, illetve sörök 1 százalékkal drágultak tavaly júliushoz képest.
Ha a termékek és szolgáltatások főbb csoportjait nézzük a teljes fogyasztóiár-indexen belül, akkor nem meglepő, hogy a fenti termékeket tartalmazó kosár drágult a legnagyobb mértékben, 3,9 százalékkal. Hogy az infláció éves bázison csak 0,4 százalékos volt szemben az előző két hónap 0,5 és 0,6 százalékos drágulásával, az annak köszönhető, hogy az élelmiszerek árának növekedése kis mértékben lassult, illetve a dízel ára is jól alakult a nyár második hónapjában (a benzinről ezt nem mondhatjuk el).
Egyre gyorsuló ütemben drágulnak viszont a tartós fogyasztási cikkek, amely mögött vélhetően a kereslet növekedése áll. Ezt jól mutatják a kiskereskedelmi statisztikák is.
Szász Péter
mfor.hu