A GVH megállapította, hogy a Tettye Zrt. monopolhelyzetben van a szolgáltatási területein, vagyis Pécsett és környékén, ahol közel 170 ezer fogyasztóval áll kapcsolatban. Figyelemmel az ivóvíz-szolgáltatás közüzemi jellegére, valamint a szolgáltatásra és a kapcsolódó mellékvízmérő szakszerűségi vizsgálatára, a GVH - közgazdasági elemzési módszerek alapján - úgy ítélte meg, hogy a Tettye díja jelentősen eltér a szolgáltatás nyújtásával összefüggő, gazdaságilag indokolt költségektől és a tisztességes nyereséghez szükséges szinttől.
A versenyhatóság elemzése szerint a Tettye költségkalkulációjából adódó egyes költségmértékek kiugróan magasnak számítanak az összehasonlítás alapjául szolgáló vállalkozások költségeihez képest. Emellett a cég olyan költségelemet is beszámít, amely más szolgáltatáshoz kapcsolódik, és amelyet a hasonló szolgáltatást nyújtó vállalkozások nem vesznek figyelembe.
A Tettye Zrt. nem igazolta, hogy e költségek indokoltak volnának a szolgáltatáshoz, ezért a GVH megállapította, hogy a társaság a díjakat a fogyasztók számára hátrányosan, tisztességtelenül és túlzottan magasan állapította meg.
A GVH a bírság kiszabásakor a Tettye 2011. májusa és 2015. márciusa között elért releváns árbevételéből indult ki. A bírság összegének meghatározásánál - többek között - figyelembe vette, hogy "a kizsákmányoló jellegű visszaélés egy jogi monopólium által valósult meg". A társaság magatartásának hatása ténylegesen bekövetkezett a helyi piacon, figyelemmel a vállalkozás 100 százalékos piaci részesedésére.
Végül a közlemény megállapítja: a Tettye Zrt. a versenyfelügyeleti eljárás alatt tovább növelte a fogyasztókat terhelő költségeket, annak ellenére, hogy ismerte a GVH Versenytanácsa előzetes álláspontját, illetve a versenyhatóság korábbi - hasonló ügyekben hozott - döntéseit is.
A Tettye Forrásház Zrt. nem ért egyet a GVH társaságot elmarasztaló határozatával, kénytelen ugyanakkor elfogadni azt, és megteszi a döntésből következő változtatásokat. A Pécsett és környékén vízszolgáltatást végző cég közleményében azt írta: a GVH eljárása során egyetlen nézőpontból, egy adott gyakorlatot vizsgált, egymástól eltérő díjstruktúrákat hasonlított össze.
A GVH nem vette figyelembe azt a dokumentált tényt sem, hogy a Tettye az érintett tevékenység, lakossági szolgáltatás során több kedvezményt nyújt, és számos más díjcsökkentő intézkedést hozott, amelyeknek köszönhetően ma összességében több milliárd forinttal olcsóbb a szolgáltatása. Hangsúlyozták: "a Tettye megalakulása óta arra törekedett és törekszik most is, hogy szolgáltatásait a lehető legjobb minőségben, a lehető legolcsóbban biztosítsa a felhasználóknak".
MTI