Banai Péter, a Nemzetgazdaság Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára az ülésen elmondta, a 400 milliárd forintos országvédelmi alap kellő fedezetet nyújt ahhoz, hogy a 2,7 százalékos hiánycél elérhető legyen. Magyarországnak az előző években is sikerült teljesítenie a hiánycélt - emlékeztetett. Az első negyedévi GDP-adat a helyettes államtitkár szerint biztató, piaci megítélése is kedvező, a kormány a konvergenciaprogramban jól mérte fel a növekedési lehetőségeket.
A módosításra az Európai Bizottság prognózisa miatt van szükség, valószínűsíthető, hogy a túlzott deficiteljárás további intézkedések nélkül nem zárható le. A családokat, magánszemélyeket nem érintik a zárolások, az állam alapvetően saját működésén takarékoskodik - hangsúlyozta Banai Péter. A költségvetési bizottság támogatta a közbeszerzési törvény módosításáról szóló törvényjavaslat valamint a távolléti díj számításával és a közpénzek szabályozásával összefüggő módosításokról szóló törvényjavaslat általános vitára bocsátását is.
A törvényjavaslat egyebek között lehetőséget teremt az MNV Zrt. hatékony forrásbevonására - ennek célja az, hogy az állami vagyon fedezete mellett is lehessen forrást bevonni a legolcsóbb lehetőség megtalálása érdekében -, és az önkormányzati adósságrendezéssel kapcsolatban tisztázza a váltóügyletekkel kapcsolatos szabályokat.
Az NGM arra törekszik, hogy a kiadáscsökkentés úgy valósuljon meg, hogy az a közfeladatok ellátását ne veszélyeztesse - válaszolta a helyettes államtitkára a bizottság elnöke, Nyikos László (Jobbik) kérdésére. Nincs azonban más lehetőség annak érdekében, hogy az ország kikerüljön a túlzottdeficit-eljárás alól, ellenkező esetben akár a fejlesztési forrásokat is felfüggeszthetik - tette hozzá.
Boldvai Lászlónak (MSZP) arra a felvetésére, hogy 2013-ban a helyettes államtitkár által felvázoltnál nagyobb kockázatot látni a növekedés vagy az államháztartási bevételek területén, Banai Péter Benő úgy reagált, vannak olyan bevételi elemek, amelyekből biztosan kevesebb realizálódik, de vannak pozitív kockázatok is, példaként egyebek mellett a bérkompenzáció 10 milliárdos megtakarítását említve.
A bizottság 16 igen és 5 nem szavazattal általános vitára alkalmasnak tartotta az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló törvényjavaslatot is, amelyet két fideszes képviselő, Cser-Palkovics András és Gulyás Gergely nyújtott be. A javaslat jegyzői nem voltak jelen az ülésen. Gáva Krisztián, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) helyettes államtitkára azt mondta, kormányálláspont még nincs a javaslattal kapcsolatban, de a tárca általános vitára alkalmasnak tartja azt.
Gáva Krisztián kifejtette: 2014-ben a kampányra fordítható támogatás illeti meg a pártokat, amelyet a választással összefüggő kiadásokra fordíthatnak. Ha egy párt minden kerületben állít jelöltet, az mintegy 600 millió forintot jelent számára. Boldvai László közölte, az MSZP nem támogatja a javaslatot, mert ha 2014-ben a normál működésre nem kapnak támogatást, az ellehetetleníti az ellenzéki pártok működését.
A költségvetési bizottság többsége támogatta a közbeszerzési törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára bocsátását is. Jánosi Andrea, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) helyettes államtitkára elmondta: a legfontosabb szempont továbbra is az egyszerűsítés, hogy az uniós forráselosztás felgyorsulhasson. A közbeszerzésben nagyon régóta vitatott egybeszámítási szabályokat hozzáigazították az uniós irányelvhez. Annak érdekében, hogy a későbbi auditok során kockázatmentessé váljanak az eljárások, a nyilvánosságot, a versenyt és az esélyegyenlőséget egyes részletszabályokkal biztosítják, illetve a kormányzati elvárásoknak megfelelően olyan részletszabályok kerültek be, amelyek a kkv-k előtérbe kerülését segíthetik.
A bizottság általános vitára alkalmasnak tartotta az egyes törvényeknek a távolléti díj számításával és a közpénzek szabályozásával összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslatot is. Banai Péter Benő a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény módosítása kapcsán egyebek között kiemelte: a javaslat szigorítja az önkormányzatok adósságot keletkeztető ügyleteit, a kezességvállalást, valamint az EU-támogatásokhoz szükséges önerőhitelt is kormányzati engedélyhez köti.
A javaslat továbbá lehetővé teszi a 2012. decemberig keletkezett működési hitelek egyszeri átalakítását több éves hitellé. Az önkormányzatnak ahhoz, hogy kormányzati jóváhagyást kapjon hiteléhez, saját bevétellel kell rendelkeznie. Tartalmazza azt is, hogy katasztrófahelyzetben önként, ingyen nyújtott segítségnyújtás esetén egyik oldalon sem keletkezik adófizetési kötelezettség.
MTI