Czerván György a Lidl Magyarország egyik fővárosi üzletében arról beszélt, hogy a következő évtől induló uniós Közös Agrárpolitikán (KAP) belül megvalósuló támogatási rendszer abban fogja érdekelté tenni az almatermelőket, hogy korszerűsítsék az ültetvényeiket, növelve az étkezési alma arányát.
Közölte: Magyarországon az idén 780-800 ezer tonna almatermés várható. Ez mintegy 40 százalékkal, hozzávetőlegesen 200-250 ezer tonnával haladja meg az előző évek átlagát. Az étkezési alma mennyisége előreláthatólag 250 ezer tonna körül alakul. Ez mintegy 75 ezer tonnával több az átlagosnál.
Ahhoz, hogy az étkezésialma-többlet elfogyjon, kétnaponta egy almát kellene minden magyar embernek elfogyasztania, most egy ember az országban hetente két almát eszik - mondta az államtitkár.
Czerván György emlékeztetett: a magyar gyümölcstermelés meghatározó hányadát, mintegy 60 százalékát, az alma adja. Az idén 27 ezer hektáron 7500 gazdálkodó termel almát. Megjegyezte: az ország uniós csatlakozása előtt az almafogyasztás Magyarországon elérte az évi fejenkénti 30 kilogrammot. Ez a mennyiség most 15 kilogramm. Így van fejlődési lehetőség ezen a területen - fűzte hozzá. Megemlítette azt is, hogy a magyar ipari almából készített termékeket, főként a sűrítményt, keresik Európában, mert jó a minősége.
Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) elnöke azt emelte ki: az alma a zöldség-gyümölcsfogyasztás sztárterméke, mivel kiváló a beltartalmi értéke - sok a vitamin benne -, és azt lassan adja le. Ezért az alma alapgyümölcs, amiből Magyarországon minőségi választék van. Jelezte: az ipari alma feldolgozására a kapacitás rendelkezésre áll. Szorgalmazta azt is, hogy a termelők közvetlenül értékesíthessék almájukat, ehhez a települési önkormányzatok támogatását is kérte.
Grósz Jenő, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke arról beszélt az újságíróknak, hogy a Lidl Magyarországnak fontos a magyar termelők támogatása és a magyar termékek előtérbe helyezése. A Lidl Magyarország ezért kiemelt feladatának tartja, hogy amíg lehetősége van rá, addig elsősorban magyar zöldség- és gyümölcs termékeket kínáljon vásárlóinak áruházaiban.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a múlt évben a Lidl Magyarország elindította a "Lidl a magyar beszállítókért" elnevezésű programját. Ennek eredményeként az elmúlt másfél évben 327 magyar termékkel bővült a Lidl Magyarország üzleteinek kínálata. Emellett 26 új taggal bővült a magyar beszállítók köre. A program indulását megelőző időszakhoz képest pedig közel 20 százalékkal növekedett a magyar termékek forgalma.
Utalt rá: a magyar zöldség- és gyümölcstermékek nemcsak belföldön, hanem már több külföldi országban is népszerűek. A Lidl Magyarország ugyanis exportálja is a magyar termelők termékeit. Így például az elmúlt szezonban a Lidl Magyarország a magyar görögdinnyéből 550 kamionnyi mennyiséget exportált. A magyar almából 2013 szeptemberétől 2014 szeptemberéig a magyar Lidl áruházak mintegy 4000 tonnát értékesítettek belföldön. Ezt a mennyiséget az idei évben tovább szeretnék növelni: legalább 5000 tonna magyar alma értékesítése a cél Magyarországon. Emellett a külföldi eladás is jelentősebb lesz.
MTI