A UBS közgazdászai úgy vélekedtek, minél tovább tart az ukrán belpolitikai felfordulás, annál nagyobb a kockázata a legrosszabb forgatókönyv megvalósulásának, vagyis a teljes körű fizetésimérleg-válság és az ezzel egyidejű szuverén adósságtörlesztési válság kialakulásának.
A hozzávetőleg 13,5 milliárd dolláros - a hazai össztermék (GDP) 7,7 százalékának megfelelő - államháztartási hiánnyal és a 16,1 milliárd dolláros - 9,1 százalékos GDP-arányos - folyómérleg-deficittel szemben a hivatalos devizatartalék mindössze 16 milliárd dollár. Ez azt jelenti, hogy a mostantól 2015 végéig lejáró 15,6 milliárd dollárnyi, devizában fennálló ukrán közadósság megújítása szinte lehetetlen külső segítség nélkül - hangsúlyozzák a UBS elemzői.
A UBS elemzői szerint ha Ukrajnában teljes körű adósságtörlesztési és fizetésimérleg-válság alakul ki, az nagy valószínűséggel negatív hatást gyakorolna a más kockázatos piacokkal kapcsolatos befektetői hangulatra is. A ház szerint ugyanakkor az átgyűrűzési potenciált korlátozza az ukrán gazdaság csekély mérete - a nominális GDP-érték mindössze 180 milliárd dollár -, valamint a külföldi befektetők alacsony tulajdonosi részaránya a szintén kisméretű ukrán adósság- és részvénypiacon. A legnyilvánvalóbb kereskedelmi, pénzügyi és üzleti kapcsolat az ukrán gazdaságot a szomszédos Oroszországhoz fűzi, vagyis bármilyen járványveszély először az orosz gazdaságban jelentkezne - állapítják meg a UBS szakértői.
A Goldman Sachs közgazdászai hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a fő gazdasági kockázatot az egyes partnerországok bankrendszereinek ukrajnai kitettségei jelentik. A ház szerint az EU-gazdaságok közül ez három országot érint érdemben: Magyarországot, Ausztriát és Görögországot. Ausztria és Görögország bankrendszereinek teljes potenciális kitettsége az ukrán szuverén törlesztésleállási kockázattal szemben az EAD számítási mércéjén mérve (exposure at default) viszonylag csekély, ám a magyar bankszektoré "nem elhanyagolható", a magyar GDP-érték mintegy 3 százalékával egyenlő a Goldman Sachs pénteki elemzésének grafikus kimutatása szerint. Arról eltérnek a londoni elemzői vélemények, hogy Ukrajnának milyen esélyei vannak külső finanszírozási segítségre.
A Bank of America-Merrill Lynch elemzői szerint az orosz pénzügyi segélycsomag visszavonásának megvan ugyan a kockázata, ám Ukrajna "viszonylag könnyen" találhatna más külső támogatási forrást. A ház szerint ha Ukrajnában új kormány alakul, az hozzájuthatna valamilyen vészhelyzeti finanszírozáshoz a legsürgetőbb devizakötelezettségek fedezésére a válságkezelésben már most is jelentős szerepet vállaló Európai Uniótól, és még jelentősebb pénzügyi csomag lenne várható a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF).
A Bank of America-Merrill Lynch elemzői szerint növekszik egy új IMF-program esélye az ukrán fizetőeszköz, a hrivnya leértékelése nyomán, és a válság lehetséges legjobb megoldását is az jelentené, ha az orosz pénzügyi segélycsomag helyébe egy IMF-program lépne, mivel ez az adósságátrendezés kockázata nélkül enyhítené a finanszírozási problémákat.
MTI