Eddig a fogyasztóvédelmi törvény rendelkezett a békéltetés szabályairól, mától azonban a PBT illetékes az ilyen ügyekben. Hivatalosan péntektől lehet kérvényeket beadni, azonban mivel a köztisztviselők napja munkaszüneti nap, ezért gyakorlatilag legkorábban hétfőn fogadják be az első panaszokat. A szervezet kötelező érvényű döntést nem hozhat a pénzügyi szolgáltatókra nézve, elsősorban a megegyezésre törekszik majd.
Nem minden ügyben dönthetnek
A PBT-hez a pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatos panaszokkal lehet fordulni, ezzel kapcsolatban külön kiemelték, hogy a fogyasztói csoportok nem tartoznak ebbe a körbe, így a velük kapcsolatos eljárások továbbra is az eddigi békéltető testületek hatáskörébe esnek majd. Fontos még, hogy a gépjármű kötelező felelősségbiztosítások (kgfb) esetében csak akkor lesz illetékes a Testület, ha a vita a biztosító és az ügyfél között áll fenn, például ha rossz kockázati osztályba sorolták az autóst. Ha viszont a jogvita a biztosító és a károsult között áll fenn, akkor az nem tartozik a PBT hatáskörébe.
"A Pénzügyi Békéltető Testület elsősorban egyezség létrehozását kísérli meg a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében" - olvasható a PSZÁF honlapján a PBT-vel kapcsolatban. A Pénzügyi Békéltető Testület pártatlan eljárása mind intézményi oldalról, mind a konkrét ügy megítélése során biztosított - teszik hozzá.
"A Pénzügyi Békéltető Testület tagjai köztisztviselők, akik jogi végzettséggel és jogi szakvizsgával vagy közgazdasági egyetemi diplomával rendelkeznek" - olvasható az ismertetésben. Ezen kívül a Pénzügyi Békéltető Testület tagjaival szemben további elvárás, hogy ismerjék a pénzügyi közvetítő rendszert, ezért különböző szakjogászi végzettség, speciális szakmai gyakorlat elvárás velük szemben.
Döntéshozatala során a Pénzügyi Békéltető Testület háromtagú tanácsban jár el, a tanács tagjainak kijelölésére a Pénzügyi Békéltető Testület működési rendjében meghatározottak szerint kerül sor.
Előbb a bankot kell megkeresnünk
A PBT-hez csak akkor fordulhat panaszával az ügyfél, ha korábban megkísérelte rendezni a vitát közvetlenül a pénzügyi szolgáltatóval, ezt a panasz benyújtásakor igazolni kell. Másik fontos feltétel, hogy ne legyen folyamatban más – az adott ügyre vonatkozó – eljárás. Ezért a fogyasztónak a kérelemben nyilatkoznia kell arról, hogy az ügyben közvetítői eljárást vagy polgári peres eljárást nem indított.
Az ügyfelek a kérelmüket írásban juttathatják el a PBT címére (Budapest 1013 Krisztina krt. 39.), illetve az Ügyfélkapun keresztül is lehetőség lesz a kérelem beadására. A Pénzügyi Békéltető Testület honlapjáról is letölthető, kérelmet tartalmazó iratminta segít a konkrét kérelem megfogalmazásában.
A törvény szerint a hiánytalan kérelem beérkezésétől számítva kilencven napja van a Pénzügyi Békéltető Testületnek arra, hogy lezárja az ügyet, ezt a határidőt indokolt esetben további harminc nappal meg lehet hosszabbítani. A Pénzügyi Békéltető Testület az eljárás megindulásától számított nyolc napon belül megvizsgálja, hogy az ügy a testület hatáskörébe tartozik-e. A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörének hiánya esetén az ügyet - a kérelmező egyidejű értesítésével - a hatáskörrel rendelkező szervezetnek haladéktalanul megküldi.
Nem kötelező érvényű a döntés
A kérvény befogadását követően hatvan napon belül a PBT meghallgatást tűz ki a felek számára, ahol felvázolhatják álláspontjukat a vitás üggyel kapcsolatban. A meghallgatás nem kötelező, ha mindkét fél hozzájárul, akkor az eljárás írásban is lefolytatható. Ha a felek valamelyike nem egyezik bele az eljárás írásban történő lefolytatásába, a meghallgatást meg kell tartani.
A pénzügyi szolgáltatóknak az eljárás kezdetekor alávetési nyilatkozatot kell tennie, melyben vállalja, hogy egyezség hiányában aláveti magát a PBT határozatának. "Elsősorban a felek közötti egyezség létrehozásának megkísérlése a Pénzügyi Békéltető Testület alapvető feladata. Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a Pénzügyi Békéltető Testület eljáró tanácsa azt határozattal jóváhagyja. Eddig az eljárás tulajdonképpen mediátori (közvetítői) funkciót jelent. Az egyezség elmaradása esetén folytatódik az eljárás – feléled a vitarendezés kvázi igazságszolgáltatási funkciója - és attól függően válik eredményében ketté, hogy a pénzügyi szolgáltató alávetette-e magát a Pénzügyi Békéltető Testület döntésének vagy sem. Alávetés esetén a Pénzügyi Békéltető Testület eljáró tanácsa megalapozott kérelem esetén kötelezést tartalmazó határozatot hozhat, alávetés hiányában ajánlást" - olvasható az ismertetőben.
"A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, eljárási díj, illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót" - hívja fel a figyelmet a PSZÁF ismertetője.
A Pénzügyi Békéltető Testületről és annak eljárásáról további információt ide kattintva talál.
Beke Károly
mfor.hu