A két ország között eszkalálódó kereskedelmi feszültség jeleként Peking viszont egyes kínai exportcikkekre kivetett amerikai védővámok miatt emelt panaszt a Kereskedelmi Világszervezetnél. Az USTR állítása szerint bizonyos exportbázisokon működő kínai autógyártók és autóalkatrész-gyártók 2009 és 2011 között legalább egymilliárd dollár állami támogatásban részesültek.
"Az exporttámogatás jogtalan előnyhöz juttatja a kínai autógyártókat és autóalkatrész-gyártókat az Egyesült Államokban és más országokban működő termelőkkel szemben" - írja az USTR közleménye, hangsúlyozva, hogy a WTO szabályai a nemzetközi kereskedelemre gyakorolt torzító hatás miatt kifejezetten tiltják az exporttámogatás alkalmazását.
"Kína 2001-es WTO-csatlakozásakor ígéretet tett minden exporttámogatás felszámolására" - mutat rá Ron Kirk, az Amerikai Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselője közleményében. "Miután Kína élvezi a nemzetközi kereskedelmi szabályok előnyeit, ezért cserében eleget kellene tennie nemzetközi kötelezettségeinek is" - szögezi le a közlemény. Az USTR egyúttal fokozta a Kínára gyakorolt nyomást az amerikai autóexportra kivetett kínai vámok miatt júniusban emelt panasz ügyében is, bizottság felállítását kérve a Kereskedelmi Világszervezettől az amerikai panasz meghallgatására.
A kínai "ellenpanasz" közel harminc, amerikai védővámmal sújtott kínai terméket sorol fel. "Kína reméli, hogy az Amerikai Egyesült Államok korrigálja elhibázott politikáját, és a WTO erre alkalmas vitarendezési mechanizmusainak igénybevételével tárgyalások útján megoldást talál a Kínát ért sérelmek megfelelő megoldására" - írja a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivőjének közleménye, a Kína ellen emelt amerikai panasz említése nélkül.
MTI