Bár január és június között 22,8 százalékkal több járművet adtak el a német autókereskedők, mint 2008 első öt hónapjában, a német autógyárak bevétele ugyanebben az időszakban egyharmadával csökkent, mivel a roncsprémium elsősorban a külföldi márkák iránti keresletet élénkítette.
Klaus Zimmermann, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője szerint a kormány "horrorprogramot" hajtott végre az autóipari lobbi befolyásának engedve, erről előbb-utóbb kiderül, hogy gazdaságpolitikai értelemben „rossz vicc” volt. A megmenteni szándékozott autóipar számára a következő év katasztrofális lesz.
Zimmermann különösen elhibázottnak tartja, hogy a selejtezés feltételei között nem kaptak nagyobb súlyt a környezetvédelmi szempontok. A lazább követelmények miatt fordulhatott elő, hogy az akció nyomán például a legnagyobb arányú forgalomnövekedést a Lada tudta elérni.
Zimmermann számítása szerint az egész selejtezési prémiumprogramból 75 százaléknyi hányad csapódott le a külföldi autógyáraknál. Ez pozitív értelmezésben azt is jelenthetné, hogy Németország amolyan "növekedési és fogyasztási lokomotív" szerepkört vállalt. Ennek azonban óriási ára van.
A súlyos bírálatokkal szemben védelmébe vette a kormányt Max Otte, a Wormsi Egyetem profeszszora. Szerinte egy elkerülhetetlen szükségprogramot fogadott el Berlinben a politikai elit, a selejtezési prémium hatott, elérte az embereket, írja a Világgazdaság.